Middagsbjudningen i sociala medier

Postad av den 7 aug, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

I takt med att informationsmängden ökar och konkurrensen om användarna hårdnar, så krävs allt mer av att innehållet riktar sig direkt mot målgruppen. Det genomsyrar alla sociala plattformar, sökmotorer, hemsidor och e-postkommunikation.

För att ta Facebook som exempel så premierar de inlägg som börjar gillas. Det spelar ingen roll hur många gillare man har på sin sida, varje enskilt inlägg värderas och premieras efter kvalitet. Här är ett exempel från samma tidslinje – de stora skillnaderna i räckvidd och antalet klick visar att inläggen hade olika kvalitet:

fb1

 

Hur gör man då praktiskt för att öka inläggens kvalitet? Det finns massor med tips, men jag tycker Middagsbjudningen är en bra metafor för hur man kan öka kvaliteten:

miidag

I sociala medier riktar du dig till dina mest trogna kunder, de är dina gillare. De vill bli behandlade som trogna kunder, de vill inte ha kom-å-köp-erbjudanden i första hand. Uppför dig på Facebook som om du bjöd dina vänner på middag: Inled dialogen, skapa en trevlig och intim stämning. Bjud på dig själv, ställ frågor, intressera dig för vad dina vänner tycker. Precis så tycker jag att man ska bete sig på sin facebooksida, då kommer kunderna att följa dig.

Men vad betyder det i praktiken?
För det första ska du börja intressera dig för varje enskilt inlägg. Hur många nådde inlägget? Hur många klickade på det? (om det är en länk inbäddad). Försök se ett mönster. Du kanske säljer får hårt? Du kanske bara väljer att posta länkar till hemsidan och bryr dig inte så mycket om bilden? Du kanske inte är tillräckligt personlig?

Som sagt – det är främst dina redan frälsta kunder som gillar och tar del av dina budskap. Även om det går att hitta nya kunder i sociala medier så är lämpar t.ex. Facebook bäst för relationer med befintliga kunder. De vill ha ett mervärde och vill bli bekräftade som kunder. Kommunicera därför sådant som står dina värderingar nära men var heller inte rädd för att krydda med ett erbjudande då och då, men se det just som en krydda.

Vinnarna kommer bli de företag och organisationer som gör det till rutin att justera inläggen efter respons och räckvidd och de som inser att sociala medier i första hand handlar om att vårda relationer, inte att sälja.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *