Mobilt levererar mer än dator-datorn.

Postad av den 11 apr, 2013 i Blogg

I fredags diskuterade vi affärsmöjligheter med mobilen tillsammans med Nerikes Allehandas annonsörer. Adeprimo, Nethouse, NA och jag gav våra bilder av de kommersiella möjligheterna med mobilt-sajter och appar.

Vi är ju bara i början av de mobila gränssnittens tidsålder och det finns mycket att utforska. Ändå finns det flera bra exempel där faktiskt appar och mobilsajter börjar ta över i användarvänlighet. Ett exempel är Blocket. Deras iPad- och mobilapp tycker jag levererar mer i både tillgänglighet och upplevelse än dator-datorsajten.

E-handel i mobilen var min punkt på seminariet. Inte helt lätt. Frågan är för vilken typ av tjänster en iPhone passar när det kommer till riktiga köp? Jag konstaterar att de som hittills lyckats skapa användarvänliga betal-tjänster i mobilen är “ofta-köps-sajter”, t ex tanka ditt kontantkort och biljettköp på SJ och kollektivtrafiken. I dagsläget bör det alltså finnas ett användarkonto där betalningsformen är förvald om det ska bli tillräckligt smidigt.

Men det intressanta är ju inte själva transaktionen utan hur mobilen hjälper kunden när man befinner sig väldigt nära ett köp. Vem har t ex inte stått på Mediamarkt och jämfört priset på hyllkanten mot Prisjakt?