”Nu förstår jag komplexiteten i digital marknadsföring” – Rickard Lagesson

Postad av den 25 okt, 2021 i Blogg

Coaching – Digital marknadsföring

Syfte: Att förstå grunderna i digital marknadsföring så samarbete och beslutsfattande internt och med digitalbyrån går bättre.
Målgrupp: VD, marknadschefer, styrelseledamöter

Rickard Lagesson valde att öka sina kunskaper i digital marknadsföring efter sitt VD jobb på MTD.
-Visst kände jag till att man kan annonsera med Google Ads och analysera med Google Analytics men inte mer än så. Jag behövde få bättre kunskaper i digital marknadsföring för det är ju frågor som mer eller mindre berör alla ledningsgrupper.

Frågan kom upp i Rickards samtal med Carina Dickens på rekryterings- och headhuntingföretaget Ability. Hon tog kontakt med Roger Elverskog och så inleddes en coachningsserie på sex tillfällen.

-Under den här resan vi haft tillsammans så har jag förstått hur komplext det här området är, att man behöver kompetens runt sig och ett väl fungerande samarbete med en digitalbyrå. Som VD eller marknadschef kanske jag inte behöver kunna alla detaljer, men jag måste ändå förstå hur man ska utvärdera sina satsningar i digital marknadsföring, hur man ska sätta mål och hålla konkurrenterna stången.

-Jag uppskattar att det har varit en röd tråd genom utbildningen. Vi har gått igenom de olika marknadsföringsformerna allt ifrån sökordsoptimering till annonsering i sociala medier, ägnat en del tid åt Google Analytics och så hur man ska samarbeta med en digitalbyrå. Det känns som det här är kunskaper som behövs hos framförallt marknadschefer och VD. Om jag fick bestämma så skulle kompetensen finnas hos alla i en ledningsgrupp.

De sex coachningstillfällena innehåller:
1. Google – Hur hemsidan lever i symbios med sökmotorerna. Hur varumärkets Digitala avtryck skapas.
2. Google Analytics – Hur målsättningarna från affärsplanen och samarbetet med digitalbyrån utvärderas.
3. Google Ads – Var i marknadsföringsmixen de passar in och vikten av tydliga konverteringar.
4. Sociala medier – Förutsättningar för olika typer av verksamheter. Annonsering, uppföljning. Pressreleaser, nyhetsbrev och strategier för kommunikation och varumärkesbyggnad.
5. Annonsering online – olika tekniker och var i marknadsföringsmixen de passar in. Generella medieval.
6. Val av och samarbete med digitalbyrå.

Behöver du coachning i digital marknadsföring? Hör av dig!