På fredag vidgar vi begreppet e-handel på Gamla Teatern.

Postad av den 3 apr, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Med e-handel menar vi något man kan beställa och betala på nätet. Men det är ett slarvigt sätt att se på e-handel. Medan majoriteten av de rena webbutikerna dras med dålig lönsamhet så har aldrig elektronisk kommunikation betytt mer för affärslivet än vad det gör nu:

– Storföretag som Volvo och Scania skulle knappast vara lönsamma utan elektronisk handel i sin försörjningskedja mot underleverantörer.
– Begagnade bilar, motorcyklar och båtar – allt “förköps” på nätet innan handlaren får ett besök.
– Skulle det vara möjligt att hålla koll på bostadsmarknaden utan en uppkoppling?
– Finns prylen jag behöver på Clas Ohlson?

E-handel är snarare alla de aktiviteter vi gör på webben på vägen mot ett köp. Och med mobilen har de aktiviteterna flyttat ut till de fysiska butikerna med hjälp av Google och Prisjakt.  Det kommer jag att prata om på fredag när NA bjuder in sina kunder till temat “Mobilen som affärsverktyg”.

Roger Elverskog mobil e-handel

Den verkliga affären
Att nå kunden och få kontakt med kunden, där startar alla affärsmöjligheter. Exakt där ska fokus ligga för alla webbplatser, oavsett om vi menar kommunens hemsida, ett hotell eller renodlad webbutik. Om du är trovärdig, konkurrenskraftig och tillgänglig – då får du chansen att sälja. Ibland är köpknappen viktig, ibland inte. Men en sak är säker – den konsumentprodukt som inte är tillgänglig från mobilen kommer att bli svårsåld om några år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *