Programmatic annonsköp – hett men inte nytt!

Postad av den 24 mar, 2015 i Blogg | 0 kommentarer

Inget i den digitala annonsvärlden är hetare just nu än programmatic. Annonsörer tror att det är en ny uppfinning som återuppväcker displayannonseringen, men sanningen är att tankarna (och konkurrensen) kommer från Google Display Network som funnits i olika skepnader sedan 2003.
Det handlar alltså om självbetjäning av annonsköp där man själv bestämmer hur mycket man är beredd att betala för en visning eller ett klick och på vilka sajter man vill gå eller vilka målgrupper annonsen ska rikta sig till.
Det enda som verkar vara helt nytt i programmatic är real time bidding, dvs en annonsyta känner av vilken annonsör som lägger högst bud på annonsytan för tillfället.
Det är väldigt bra att leverantörerna av displayannonser möter konkurrensen från Google och erbjuder möjligheten. Men man ska inte glömma bort vem det är som är den verkliga innovatören och den som oftast sätter agendan för digital marknadsföring: Google.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *