Sluta länka hälften av webbreklamen!

Postad av den 15 feb, 2008 i Blogg | 0 kommentarer


Annonsörerna blir misstänksamma när klickfrekvenserna på webbannonser kryper under 0,2%. Det är inte så konstigt att det är just lobbyisterna runt sökordsmarknadsföringen som väljer att sprida den här kunskapen(?) i sina nyhetsbrev. T ex Jajja Magazine.

Det som mätinstituten (eller beställarna av undersökningen) valt att bortse från är att minst hälften av webbannonserna på nätet inte är ett dugg klickutlösande. Antingen är de utformade av klantiga reklambyråer eller så sägs hela budskapet i annonsen. “Pååls Hönökaka 12.90 på ICA i Kumla” – vem behöver klicka på en sådan webbannons? Allt är ju redan sagt. Däremot måste man klicka på ICA Maxis webbannons som ligger på Corren.se om man vill se något erbjuande. Men båda de här annonserna dras över en kam när klickfrekvenserna mäts.

Det är dags att uppmuntra annonsörerna att sluta länka webbannonser som redan säger allt och istället jobba med räckvidder och observation.
Klick är bara relevant att mäta på webbannonser där man tydligt svarat JA på fökljande tre frågor:
– Finns det en tydlig trigger, belöning eller något som kan utlösa ett klick?
– Är det “sälj” i landningssidan, uppfyller den löftet i webbannonsen?
– Har webbannonsen rätt storlek och är rätt placerad på sidan?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *