Sökordsoptimerarna har tveksamma ROI

Postad av den 10 jan, 2008 i Blogg

De sk SEO-företagen som hjälper hemsidesägare med att sökordpotimera, skrämmer sig in på marknaden med hjälp av företagens okunskap. Det börjar likna samma race som domänföretagen körde i slutet av 90-talet där de fick företag att registrera utländska toppdomäner i parti och minut till ingen nytta.

Låt mej ta ett exempel: En hemsidesägare som ser ser seriöst på sin hemsida köper Google Adwords för 900:- i månaden. Det är många som fajtas i deras bransch och att sökordsoptimera sig till en topp tre-placering för deras viktigaste ord kostar 9.000:- i månaden. Det är alltså 10 gånger dyrare att sökordsoptimera. Eftersom 80% klickar på de organiska länkarna och 20% på de sponsrade (allmänt vedertaget) så blir det bättre ROI för Adwords.

Jag konstaterar att det är ingen självklarhet med sökordsoptimering. Speciellt inte om du är hårt konkurrentutsatt. Då är visserligen länkarna dyrare men det står ändå inte i proportion till sökordsoptimering. Låt webbyrån göra några standardlösningar med META-taggar, se till att ha riktiga adresser till alla sidor och skriv dina nyckelord ofta i texten. Och köp Google Adwords! Thanks god for google…