Sverige är usla nere på “it-golvet”

Postad av den 16 jan, 2019 i Blogg | 0 kommentarer

Från har varit en av världens ledande it-nationer började vi efter 2011 tappa mark. Andra länder som Belgien, Kina och Estland har lyckats fatta politiska beslut som stöder länders digitalisering på ett praktiskt plan.
Estland är världsberömda för sina smarta digitala myndighetstjänster och där går det att rösta i politiska val digitalt sedan 2005 , i Sverige anser man att vår teknik är för osäker.
Vårt land har ingen säker molnlagningstjänst för myndigheter och sedan USA införde lagen Cloudact anser jurister att “Uppgifter ska betraktas som röjda” om myndigheter använder Googles eller Microsofts tjänster.
Men fortfarande ligger svenskarna högt i digital mognad . Men varför får inte vi i vårt land inte “tummarna ur” och ser till att utveckla de nyttiga digitala tjänsterna som andra länder gör?

Svenska företagare är usla nere på “it-golvet”

Enligt en ambitiös undersökning från Boston Consoulting Group så råder det varesig brist på vilja eller pengar att skaka fram starka digitala strategier i styrelserummen.  BCG pekar däremot på att svenska företag ser alldeles för kortsiktigt på digitala satsningar och att det finns en rädsla för att förändra affären för mycket. “How can we stay on top of the game if we aren’t willing to take the future in our own hands?” undrar rapporten. Många företag satsar hellre på små sidoprojekt med externa konsulter istället för att effektivisera grundaffären med förändringsprocesser.

Men det som verkligen skapar förändring är ju användarna och personalen själva, där har vi den stora pucken: Svenska företag är rent ut sagt usla på att genomföra det, att få den digitala strategin att hända nere på “it-golvet” om man skulle vända på begreppet “verkstadsgolvet”.

Nu ska det sägas att det inte gäller alla sektorer. Finans, IT och telecom hänger med bra i toppen, det är i våra traditionella näringar som bristen på handlingskraft – de näringar som inte har ett konsumentfokus utan mer B2B-fokus.

Bigger, Bolder, Faster

Men allt är inte nattsvart. Företagen har investerat i bra it-stöd och har oftast en strategi så stegen går i rätt riktning. Det som saknas är ambitionsnivån. Rådet till svenska företag från BCG är är “Bigger, Bolder, Faster agenda to raise the overall level of ambition” för att gå från ord till handling.
Detsamma borde gälla den nya regeringen, tänk större!
En ljusglimt är Myndigheten för digital förvaltning där man kan skönja någon sorts sammanhållen tanke med digitaliseringen av myndighetssverige. Men tryck på gaspedalen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *