Ur en e-handlares vardag

Postad av den 23 maj, 2013 i Blogg

Från högt uppsatt chef inom detaljhandeln till operativ e-handlare.Vardagen ser minst sagt annorlunda ut idag för Anna Carlsson än för ett år sedan.
Jag har alltid velat bygga något eget och nu är jag där. Istället för strategi- och ledningsmöten handlar jobbet om att skriva produktpresentationer, fotografera, packa, skicka och allt möjligt däremellan.

 

Barnskobutiken

Anna köpte Barnskobutiken.se vid årsskiftet, en etablerad e-butik med bra positioner i Google och en hyfsad orderingång.
-Med mina kunskaper inom marknadsföring och detaljhandel tror jag att Barnskobutiken kan bli en bra plattform att växa vidare på. Jag har helt klart högre ambitioner, men just nu handlar det bara om att få ut det sista i sommarkollektionen på sajten.

Många moment
 -Det är alla olika moment i e-handel som känns påfrestande så här i början. När lastbilen kom och tippade av vårkollektionen utanför dörren, då insåg jag hur många sena kvällar jag hade framför sig. Bara att få till ett lager som fungerar krävde en hel del tankar.

-Min ambition är att ha de mest utförliga produktbeskrivningarna i branschen – och det frestar

på men jag ger mig inte på den punkten. Vissa leverantörer får jag jaga med blåslampa för att få information medan t ex Kavat ger mig allt jag behöver.
Och visst ser det bra ut, jämför man t ex med Footway så har Barnskobutiken nära nog dubbelt så mycket information om varje produkt. Anna mäter t ex innermåtten på varje sko, bara för att kunden ska ha alla chanser att välja rätt storlek.

Mervärdet
-Det är ganska tydligt vilket mervärde e-handel inom barnskor ger till småbarnsföräldrarna, menar Anna. Ordrarna kommer på sena kvällar och helger när vardagsstressen har lagt sig. Prismässigt ligger Barnskobutiken bra till utan att vara billigast.

-Jag slår mig fram med hjälp av kvalitetsprodukter och bra kundservice. Det är klart att man plockar fel vara ibland och kunden blir besviken. Men jag skickar oftast en ny produkt utan att vänta på returen och det tror jag betalar sig. Men det är bra att göra rätt från början, en felleverans kostar mycket både i frakt och arbetstid.

Framåt
Just nu gäller det att få in de sista produkterna och få koll på alla moment:
-Man kan ju bli rätt irriterad när t ex sajten tillfälligt är seg eller Klarnas betalväxel buggar (Anna har Klarnas nya checkout-lösning). Men det kompenseras lätt med allt nytt och spännande jag får lära mig.
-Bara att få lära sig kommunicera med programmerare är ju en helt ny värld!
-I höst kommer det att handla om att slipa marknadsföringen, det har jag inte hunnit ägna en tanke åt än. Trots att det är det jag kan allra bäst!

Jag kommer att rapportera mer från Barnskobutiken och hur det flyter på för Anna Carlsson i spännvidden mellan packtejp och avvisningsfrekvens.