Blogg

Google Shopping ger prisjämförelsesajterna en match

Postad av den 9 aug, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Den 15 augusti går Google Shopping igång som en betaltjänst för e-handel i USA. Kort innebär det att produkter med priser och länkar direkt till e-butiken dyker upp i sökresultatet. Tanken är att förstås att återerövra söktrafiken på priskänsliga produkter som numer Prisjakt, Pricerunner m fl äger. På själva shopping-fliken i Google kommer sorteringsmöjligheter och det hela ser ganska lovande ut.     Det tråkiga är att Google går betalvägen och lägger in betalda shoppingannonser i den organiska träfflistan. Snart kan google-användarna inte skilja på...

Läs mer

Myggjävlar – exemplarisk sociala medier-kampanj

Postad av den 6 jul, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Företaget Acreto ligger bakom den snabbväxande sidan Myggjävlar på Facebook, På drygt en månad har de nått över 20.000 gillare och receptet är enligt skolboken: 1. Sköna inlägg på Facebook med försiktig kommersiell budskapsintegration 2. #Myggjävlar på Twitter 3. Adwords på relevanta begrepp 4. Bra hemsida med tydliga erbjudanden Kampanjen är ett bra exempel på hur viktig tonaliteten är i sociala medier. Acreto lyckas hitta den där perfekta balansen mellan kul och allvar och jag gissar att de säljer myggmedel som aldrig förr! Ta chansen nu Acreto och engagera oss...

Läs mer

Skärmdelnings-program en jämförelse

Postad av den 25 jun, 2012 i Blogg
1 kommentar

Skärmdelning i webbmöten börjar bli vardagsmat. Tekniken blir också allt bättre men brottas fortfarande med prestandaproblem och en del krångliga användargränssnitt. De jag har använt i stor dos är är Teamviewer, Webex, Skype och JoinMe Bäst är alla kategorier Teamviewer, men smakar det så kostar det, över 8.000 kr för en livstidslicens för flera användare men då kan man också helt ta över användarens skärm och t ex installera ett program. Dock kostar uppgraderingar extra. Man byter ganska enkelt sida med användare som har programmet installerat. Det fungerar bra i...

Läs mer

Ledare som förstår hur man handskas med varumärket online

Postad av den 15 jun, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Idag fick jag förmånen att utbilda i Novares ledarskapsprogram . Programmet handlar om hållbart företagande och listan över de varumärken som konsumenterna uppfattar som bäst på hållbart företagande (Sustainable Brands) finns här. Ur det perspektivet tog jag SJ och Coop som exempel och visade hur de uppträder i sitt Digitala Avtryck. Den tesen jag driver är ju att företagets första “hemsida” är resultatsidan i Google, där hamnar 7 av 10 besökare FÖRE de landar på företagets riktiga hemsida. Den känslan man laddar besökaren med där, tar han med sig när han...

Läs mer

Starbucks produktutvecklar med kunderna

Postad av den 8 jun, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Det sägs att om 80% av alla varumärken försvann skulle inte konsumenterna bry sig. De övriga 20 procenten har lyckats skapa ett engagemang som går bortom själva produkten. Starbucks är riktigt bra på det. Deras community MyStarbucksidea är ett smått fantastiskt  exempel på hur man kan ta med kunderna i produktutvecklingen och låta kunderna rösta fram de bästa idéerna. På sin blogg berättar Starbucks hur de har gått vidare med idéerna. Så tar man kunderna på...

Läs mer

Usel reklam, Shell!

Postad av den 23 maj, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Jag kanske är konservativ, men sälja med svordomar bygger ingen positiv varumärkes-association. Var det inte Shell som var min vän på vägen för ett par år sedan?

Läs mer
Sida 10 av 30« Första...89101112...2030...Sista »