Blogg

Svt om digitala avtryck

Postad av den 22 mar, 2012 i Blogg
1 kommentar

Dokumentären “Du är googlad” beskriver vikten av att ta makten över sitt digitala avtryck, dvs bilden av ditt personliga eller företagets varumärke i Google. I programmet förändrar sökordsoptimeraren Nikke Lindqvist journalisten Johan Ripås digitala avtryck från negativt till positivt. På samma sätt kan varje företag ta kontrollen över sitt digitala avtryck i Google och göra sitt varumärke och affärsidé rättvisa – det hjälper jag gärna Ditt företag med. Läs mer om min syn på digitala avtryck här,...

Läs mer

Berätta inte om dina styrkor på startsidan – bara.

Postad av den 13 mar, 2012 i Blogg
0 kommentarer

Som medansvarg för den nyetablerade e-handelssajten Allabildelar så inser jag att 87% av besökarna aldrig kommer till startsidan. De landar mitt i sajten i en produktlista, väljer sin vara och går till kassan. Då kan man fråga sig varför de flesta kommunicerar sina varumärkesvärden på startsidan och glömmer bort hur besökarna faktiskt rör sig på sajten. Det här är något jag kommer börja jobba med och följa noga. Om jag landar på tretti.se (årets e-handlare 2011) från en google-sökning så lyser USP-arna med sin frånvaro. Whiteaway är ett snäpp bättre men bäst är...

Läs mer

Facebook avslöjar siffror

Postad av den 7 feb, 2012 i Blogg
0 kommentarer

800 miljoner aktiva användare per dag, 3,7 miljarder USD i intäkter – det kan man läsa i Facebooks börsansökan. Stampens nyhetsbrev sammanfattar siffrorna. Facebook börjar bli ett massmedium att räkna med – ett av de första på Internet – med en daglig räckvidd på snart 50% av den svenska befolkningen. Men erfarenheten av deras annonsformat är splittrad, det är långt ifrån samma självklara träffsäkerhet som med t ex Google Adwords. Hur mycket är synbarheten i Facebook värd? För är det de direkta klicken på annonserna som är det viktiga så är valet...

Läs mer

"Solomo" gäller för Google

Postad av den 11 Dec, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Socialt, lokalt och mobilt – solomo – är det som gäller för Google just nu. Internetworld har en utmärkt artikel om sök-trender i sitt senare nummer. Ambitionen att väga in “gillla-trenderna” i relevansen låter klokt liksom en superlokal ambition där sök och kartor möts i mobilen. Det visar sig också att sökannonser är mer klickade på i mobilen – vilket förvånar. Artikeln avslutas med ett konstaterande att Googles presenterar sök-resultaten nästan på samma sätt sedan starten 1998.

Läs mer

53% är nöjda med kampanjerna i sociala medier

Postad av den 15 Nov, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Guawa har undersökt digital marknadsföring hos 300 svenska företag. *Inte helt oväntat går klassisk sökordsoptimering framåt och sponsrade länkar backar något. *Svårigheten för företag att tolka webbstatistiken rätt och dra relevanta slutsatser kvarstår. *I resultaten kan man spåra att snålhet råder när det gäller att ta in extern hjälp kring sociala medier, trots att fallgroparna är så många. Däremot är det häpnadsväckande hur många av företagen som är närvarande i sociala medier och av de som kört kampanjer säger sig 53% vara nöjda eller över förväntan...

Läs mer

Fokus på sökmedier banar vägen för traditionella medier

Postad av den 13 sep, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Sökordsoptimeringen kan jämföras med influensa-vaccineringen: Alla står i kö för en dos som ska öka motståndskraften från av att vara osynlig. Men nätet i sig är ingen patent-plattform för att öka kännedomen om varumärket. För kommersiella aktörer så är och förblir nätet en instrumentell plattform där efterfrågan möter utbud. Och när efterfrågan möter samma utbud från flera aktörer så blir associationerna till varumärket avgörande för köp. Varumärkesbyggnad via sociala medier passar långt ifrån alla, banner-annonsering funkar men inte tillräckligt bra och...

Läs mer
Sida 12 av 30« Första...1011121314...2030...Sista »