Blogg

Sökannonsörer organiserar sig, kanske…

Postad av den 13 apr, 2012 i Blogg

Nu äntligen vänder Sveriges Annonsörer på frågan och lyfter upp sökmedier till en egen branschorganisation. Det är inte en dag för tidigt med tanke på att svenska företag spenderar 2,5 miljarder i sökmedier som Google. Vad kan man tänka sig att uträtta här? Ja, förhoppningsvis tar de uppgiften på allvar att lära småföretag sökmarknadsföringens betydelse och undviker att bli en klubb för inbördes beundrad kittlad på ryggen av storannonsörer och branschföretag. Vi kan hoppas att de ställer sig på barrikaderna och vågar sätta både standarder och...

Läs mer

Mera sök…

Postad av den 2 apr, 2012 i Blogg

Det finns tre typer av köpt reklam på Internet: Banners, kataloger (som t.ex. eniro.se) och sökordsannonsering (t.ex. Google Adwords). De stod ungefär för en tredjedel var av de 6,5 miljarder som Internetreklamen omsatte 2011. En tydlig trend är att sökordsannonseringen ökar sin andel och kommer troligen bli den enskilt störta reklambäraren på Internet 2012. Det finns gott om rapporter och statistik om reklam på Internet, men idag hittade jag Konsumentverkets rapport “Reklam i nya kläder” som granskar hela reklammarknaden och jämför printmedier, TV och...

Läs mer

Svt om digitala avtryck

Postad av den 22 mar, 2012 i Blogg

Dokumentären “Du är googlad” beskriver vikten av att ta makten över sitt digitala avtryck, dvs bilden av ditt personliga eller företagets varumärke i Google. I programmet förändrar sökordsoptimeraren Nikke Lindqvist journalisten Johan Ripås digitala avtryck från negativt till positivt. På samma sätt kan varje företag ta kontrollen över sitt digitala avtryck i Google och göra sitt varumärke och affärsidé rättvisa – det hjälper jag gärna Ditt företag med. Läs mer om min syn på digitala avtryck här,...

Läs mer

Berätta inte om dina styrkor på startsidan – bara.

Postad av den 13 mar, 2012 i Blogg

Som medansvarg för den nyetablerade e-handelssajten Allabildelar så inser jag att 87% av besökarna aldrig kommer till startsidan. De landar mitt i sajten i en produktlista, väljer sin vara och går till kassan. Då kan man fråga sig varför de flesta kommunicerar sina varumärkesvärden på startsidan och glömmer bort hur besökarna faktiskt rör sig på sajten. Det här är något jag kommer börja jobba med och följa noga. Om jag landar på tretti.se (årets e-handlare 2011) från en google-sökning så lyser USP-arna med sin frånvaro. Whiteaway är ett snäpp bättre men bäst är...

Läs mer

Facebook avslöjar siffror

Postad av den 7 feb, 2012 i Blogg

800 miljoner aktiva användare per dag, 3,7 miljarder USD i intäkter – det kan man läsa i Facebooks börsansökan. Stampens nyhetsbrev sammanfattar siffrorna. Facebook börjar bli ett massmedium att räkna med – ett av de första på Internet – med en daglig räckvidd på snart 50% av den svenska befolkningen. Men erfarenheten av deras annonsformat är splittrad, det är långt ifrån samma självklara träffsäkerhet som med t ex Google Adwords. Hur mycket är synbarheten i Facebook värd? För är det de direkta klicken på annonserna som är det viktiga så är valet...

Läs mer

"Solomo" gäller för Google

Postad av den 11 Dec, 2011 i Blogg

Socialt, lokalt och mobilt – solomo – är det som gäller för Google just nu. Internetworld har en utmärkt artikel om sök-trender i sitt senare nummer. Ambitionen att väga in “gillla-trenderna” i relevansen låter klokt liksom en superlokal ambition där sök och kartor möts i mobilen. Det visar sig också att sökannonser är mer klickade på i mobilen – vilket förvånar. Artikeln avslutas med ett konstaterande att Googles presenterar sök-resultaten nästan på samma sätt sedan starten 1998.

Läs mer