Blogg

53% är nöjda med kampanjerna i sociala medier

Postad av den 15 Nov, 2011 i Blogg

Guawa har undersökt digital marknadsföring hos 300 svenska företag. *Inte helt oväntat går klassisk sökordsoptimering framåt och sponsrade länkar backar något. *Svårigheten för företag att tolka webbstatistiken rätt och dra relevanta slutsatser kvarstår. *I resultaten kan man spåra att snålhet råder när det gäller att ta in extern hjälp kring sociala medier, trots att fallgroparna är så många. Däremot är det häpnadsväckande hur många av företagen som är närvarande i sociala medier och av de som kört kampanjer säger sig 53% vara nöjda eller över förväntan...

Läs mer

Fokus på sökmedier banar vägen för traditionella medier

Postad av den 13 sep, 2011 i Blogg

Sökordsoptimeringen kan jämföras med influensa-vaccineringen: Alla står i kö för en dos som ska öka motståndskraften från av att vara osynlig. Men nätet i sig är ingen patent-plattform för att öka kännedomen om varumärket. För kommersiella aktörer så är och förblir nätet en instrumentell plattform där efterfrågan möter utbud. Och när efterfrågan möter samma utbud från flera aktörer så blir associationerna till varumärket avgörande för köp. Varumärkesbyggnad via sociala medier passar långt ifrån alla, banner-annonsering funkar men inte tillräckligt bra och...

Läs mer

indexMobila webbannonser funkar bra i Skellefteå

Postad av den 31 aug, 2011 i Blogg

Jag fick nöjet att jobba med Norrans säljare och webbfolk i ett par dagar. Bl a analyserade vi några kampanjer och slogs av vilka bra klickvärden (CTR) som Norrans mobilsajt ger. En kampanj för datoråterförsäljaren Grafit gav fler klick på mobilsajen (213 klick) än på tidningssajten (200 klick) Att det är stor tillväxt på tidningarnas mobilsajter och appar visar KiaIndex men extra kul är det att annonseringen verkar funka lokalt. Heja...

Läs mer

Hallå Aftonbladet, ni kan bli minst 23% bättre!

Postad av den 2 aug, 2011 i Blogg

Google Speed Service är ett lovande projekt som innebär att Google läser in webbsidorna på en sajt och presenterar dem optimerade för besökaren. Det kan förbättra laddningstiderna markant. Jag testade aftonbldet.se i Speed Service trestprogram och Sveriges största nyhetssajt kan få 23% snabbare laddning av startsidan – om vi nu ska tro på deras speed test. Kolla in min test av aftonbladet här. Om man surfar vidare in i testen kan man t ex se en lista över optimeringsåtgärder, det borde intressera aftonbladets webbprogrammerare. Det finns säkert många tekniker som har...

Läs mer

Pionjärerna på nätet

Postad av den 20 jun, 2011 i Blogg

Björn Eriksen byggde Internet i Sverige och hade under 10 år den absoluta makten över toppdomänen.se. Jag själv kan stoltsera med att ha ordväxlat med denne legendar vars ord var lag. På så sätt fick Nerikes Allehanda dras med den krumbuktiga domänen nerikes.se under många år, men Björns ord var lag. Här är en film tillägnad en sann pionjär som har en självklar plats som en av de viktigaste personerna i Svenska Internets utveckling.

Läs mer

Pressrelease blir Googlerelease

Postad av den 8 jun, 2011 i Blogg

Cision som är en av de stora leverantörerna av pressmeddelande-tjänster, konstaterar i en undersökning att Google är journalisternas främsta digitala verktyg. Det låter kanske inte så märkligt, men konsekvensen blir att pressreleaser på sikt är viktigare att indexera i Google än att sprida till medierna via e-post. En annan källa som flitigt används av journalsiter är Wikipedia, hur många kommunikatörer i näringslivet funderar på att skriva om sin verksamhet där? Läs mer om undersökningen på...

Läs mer