Blogg

Klart att SEO-företagen gör nytta, men….

Postad av den 9 maj, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Sökordsoptimerings(SEO) -branschen dras med ett oförtjänt dåligt rykte. Ofta har det med dåliga beställare att göra. Hittills har alla mina SEO-projekt fått nöjda kunder och som allt annat handlar det om att skapa rätt förväntan och förstå vad det är man köper. Men några reflektioner har jag gjort efter att ha jobbar med ett halvdussin SEO-företag: 1. Det är i allmänhet ett för starkt fokus på positionen i sökmotorn. Istället borde man fokusera på “råvaran”, dvs de sökningar som faktiskt görs i kundens bransch och göra mycket noggrannare analyser av...

Läs mer

Integrerade kampanjer funkar bättre

Postad av den 25 apr, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Flera undersökningar pekar på att banners och sökmedia hänger ihop och att erinran av en kampanj eller varumärke förstärks om bannerkampanjer samtidigt kombineras med Adwords och sökordsoptimering. Iprospect visade 2009 i en undersökning hur banners och sök hänger ihop. Nu visar en färsk undersökning från e-marketer att varumärkeserinran ökar betydligt om sök, banners och sponsrde länkar synkroniseras i kampanjerna.

Läs mer

Örebro kommun delar med sig av sitt sociala intranät

Postad av den 26 mar, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Bra beslut av Björn Hagström och hans gäng på Örebro kommun att dela med sig av tankarna kring kommunens nya intranät. Här kan du läsa mer om idéerna. Det är personifierat, socialt och integrerat mot flera verksamhetssystem. Riktigt spännande. Filmen ger en bra bild över funktioner och tankar. Med en budget på 5 miljoner kommer man en bra bit – men implementeringen i verksamheten ska man ha respekt för. Vi hejar på och hoppas få valuta för skattepengarna.  

Läs mer

Appar vs mobilsajter. Vem vinner?

Postad av den 12 mar, 2011 i Blogg
1 kommentar

Det finns olika meningar om det är det appar i mobilen eller mobilsajter som gäller i framtiden: För appar: En app är snabb och jobbar effektivt med lokalisering och sensorer. Den knyter kunden närmare företaget och kan skapa verklig nytta. Det har en mobilsajt svårt att uppnå. För mobilsajter: Det flesta Internet-tjänster som byggt på nedladdade filer har inte fått ordentlig spridning förrän de hamnat i molnet. Hur många laddar ner musik nu när Spotity finns? Apparna kommer gå samma öde till mötes. Som alltid befinner sig de flesta tyckare mitt emellan och anser att appar...

Läs mer

Google är mediet

Postad av den 6 feb, 2011 i Blogg
1 kommentar

Det råder inget tvivel om att sökresultatet i Google ofta är konsumentens första kontakt med ett företag. Där skapar man sig en första bild av varumärket. Trovärdiga länkar som t ex pressreleaser via Cision och MyNewsdesk är bra innehåll på en första söksida och stärker det digitala varumärkesavtrycket. Jag börjar luta åt att tro att det är Google i sig som är mediet och inte tidningarna.

Läs mer

Less is more – 90% ska bort.

Postad av den 28 jan, 2011 i Blogg
0 kommentarer

Två dagar i rad har jag suttit med ledningen för två medelstora IT-företag och diskuterat utvecklingen av hemsidan. Det första som slår mig är hur företagen envist håller fast vid att de ska ha stora, flådiga webbplatser med ett rikt innehåll – som ingen läser. Statistiken talar sitt tydliga språk – ingen orkar läsa sådant de redan vet. Vad det handlar om är att tjänsteföretagen envisas med att beskriva istället för att övertyga. Det är fokus på tjänstens innehåll istället för vilken nytta den tillför. Och sämst är ironiskt nog IT-branschen. Vem blir...

Läs mer