Blogg

Sociala utmattning på nätet, redan?

Postad av den 29 Dec, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Pew Research Center i USA har frågat amerikanarna hur ny teknik och sociala trender inverkat positivt eller negativt i vardagen. Inte helt otippat ligger mobiltelefoner, gröna konsumtionsvaror och e-post högt upp på listan över positiv inverkan. Anmärkningsvärt är hur stor andel som tycker att sociala nätverk på nätet och bloggar inverkat negativt i vardagen. Kan det här vara början på en social utmattning på nätet? Kanske, alla som använt FB en längre tid har åsikter om öppenhet och vänlistor. Resultatet kanske speglar en trend att vi “snävar in” våra...

Läs mer

Wow Facebook…

Postad av den 29 Dec, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Facebook har växt över 100% på ett år och i England passerar FB snart Google i trafik, det visar Hitwise diagram. Det interna målet på 500 miljoner användare är i sikte, när nu FB stänger 2009 annonserar man 350 miljoner användare.Men tillväxten är inte oproblematisk Hur garanterar man 350 miljoner användares integritet? är något som t ex The Guaridan frågar sig. Men osvikligen, FB är ett fenomen, en kraft och...

Läs mer

Politikers digitala avtryck

Postad av den 8 Dec, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Satt i radiostudion idag i programmet Rakt på sak med tre lokala politiker. Vi pratade om sociala mediers roll i kommande valrörelse. Jag betygsatte politikernas digitala avtryck. Här kan man lyssna på inslaget, spola fram 17 minuter:http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=2094720&BroadcastDate=&IsBlock=

Läs mer

Klick-nojjan urholkar varumärken?

Postad av den 1 Dec, 2009 i Blogg
1 kommentar

Awarness och observationsvärden, klassiska värden i all reklam, kommer bort i den allmänna klick-nojjan bland annonsköparna på Internet. Det finns intressanta studier som visar hur klick förhåller sig till observation av samma webbannonser och bilden visar att obs-värden sällan är linjära med klickfrekvensen. Det finns en uppenbar risk att annonsköparna på nätet glömmer bort varumärkesbyggandet och bara ägnar sig åt reklam med direkt respons, som Adwords, Facebook-annonser osv. Följden kan bli att annonsören hamnar i pristräsket när man prioriterar ner att bygga...

Läs mer

Facebook borde gå lektion 1 i marknadsföring

Postad av den 25 Nov, 2009 i Blogg
1 kommentar

Facebook öppnar norden-kontor och påstår att banner-annonser är ett dött format. Dom vet inte vad dom pratar om. Det är klart att klick-nissarna häcklar bannern som för länge sedan har lagt klicket bakom sig som främsta värde. Det finns nog inget köpt annonsformat på Internet som utvecklats så mycket genom åren som bannern och den spelar en tydlig roll i masskommunikationen. Den som tror att masskommunikation inte behövs har inte gått lektion 1 i marknadsföring Fråga vilken köpcentrumchef du vill i en mellanstor svensk stad eller för all del en lokal bilhandlare. Bannern...

Läs mer

Analysen i fokus 2010

Postad av den 3 Nov, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Enligt en uträkning finns det 30 biljoner hemsidor på Internet och det tillkommer minst 10.000 nya varje dygn. Samtidigt lägger allt fler surftiden i sociala medier. Att få rimligt med besökare till hemsidan har blivit en konst och kräver utmejslade strategier bortom sökordsoptimering och Google Adwords. Nästa år kommer många sajtägare få se vikande besökssiffror och då kommer analysen stå i fokus.Det handlar om att lära sig vad webbstatistiken egentligen betyder och hur man ska omsätta siffrorna i konkret handling. Nästa år kommer vi prata mer om avvisningsfrekvens,...

Läs mer
Sida 18 av 30« Första...10...1617181920...30...Sista »