Blogg

Analysen i fokus 2010

Postad av den 3 Nov, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Enligt en uträkning finns det 30 biljoner hemsidor på Internet och det tillkommer minst 10.000 nya varje dygn. Samtidigt lägger allt fler surftiden i sociala medier. Att få rimligt med besökare till hemsidan har blivit en konst och kräver utmejslade strategier bortom sökordsoptimering och Google Adwords. Nästa år kommer många sajtägare få se vikande besökssiffror och då kommer analysen stå i fokus.Det handlar om att lära sig vad webbstatistiken egentligen betyder och hur man ska omsätta siffrorna i konkret handling. Nästa år kommer vi prata mer om avvisningsfrekvens,...

Läs mer

Twitter och Facebook = DM

Postad av den 26 okt, 2009 i Blogg
0 kommentarer

För 10 år sedan pratade man DM när man bearbetade marknaden utifrån stora kundregister och analyserade svarsfrekvenserna. Idag är kundregister ersatta av “vänner” i Facebook och “followers” i Twitter. Och svarsfrekvenserna mäts i “Gilla”-kommentarer. Ja, onekligen kommer gamla sanningar på skam. Vilken konsument kommer att acceptera att budskap pressas in genom brevinkastet om fem år?

Läs mer

Multivaruhusen gör entré på nätet

Postad av den 7 okt, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Var inne och shoppade på Cdon här om dagen och konstaterar att skivbutiken håller på att bli ett riktigt multivaruhus med böcker, film och hemelektronik. Ginza går ännu ett steg med kläder och personvård, ja man kan till och med köpa akvareller…Och tanken med varuhus på webben är god, upplagt för...

Läs mer

Norran twittrar dagens bostadsvisningar

Postad av den 16 sep, 2009 i Blogg
3 kommentarer

Häll ett frukostseminarium för Norrans annonsörer i Skellefteå och efter det en utbildning för säljarna. Massor av bra ideer kom fram, bl a att pröva Twitter på dagens bostadsvisningar från Lokus. Och gänget var inte sena i starten, på två dygn hade dom meckat ihop Lokus med Twitter. Kolla här!Men vi kläckte fler idéer, kanske ännu mer intressant…vi väntar spänt på Norrans nästa innovation i sociala...

Läs mer

Twitter driver affärer till e-handelssajter

Postad av den 30 aug, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Dell Outlet är ett urmärkt exempel på hur man kan leda affärer från sociala medier till en e-handelssajt. Nu börjar andra företag följa efter, Lindex leder besökare till sin e-shop både från Facebook och Twitter.Twitter kan bli en stark DM-kanal för de företag som inser fördelarna och serverar besökarna bra och relevanta erbjudanden.Ju mer tid du och jag spenderar på Twitter och Facebook, desto mindre tid att besöka företagens hemsidor. Därför är det naturligt att hitta vägar från sociala medier till produkter och utbud. Det kommer hända mycket på det här området i...

Läs mer

Det är nu det händer…

Postad av den 4 aug, 2009 i Blogg
1 kommentar

World wide web fyller 16 år och nu börjar förändringarna i det digitala samhället få ekonomiska konsekvenser. Här är några trender: 1. E-handeln gör att allt fler företag tvingas sänka sina marginaler för att möta konkurrensen. Jämförelesajterna ökar sin betydelse både för konsumenter och företag. Lönsamheten för t ex elektronikjättar som Siba och OnOff är tveksam. 2. Konsumenterna använder nätet aktivt i konsumtionen. Jämföreslsesajterna växer i betydelse för konsumenter och företag. En produkt med låg ranking eller fel pris har små chanser att sälja. 3....

Läs mer