Blogg
Twitter och Facebook = DM
För 10 år sedan pratade man DM när man bearbetade marknaden utifrån stora kundregister och analyserade svarsfrekvenserna. Idag är kundregister ersatta av “vänner” i Facebook och “followers” i Twitter. Och svarsfrekvenserna mäts i “Gilla”-kommentarer. Ja, onekligen kommer gamla sanningar på skam. Vilken konsument kommer att acceptera att budskap pressas in genom brevinkastet om fem år?
Läs merMultivaruhusen gör entré på nätet
Var inne och shoppade på Cdon här om dagen och konstaterar att skivbutiken håller på att bli ett riktigt multivaruhus med böcker, film och hemelektronik. Ginza går ännu ett steg med kläder och personvård, ja man kan till och med köpa akvareller…Och tanken med varuhus på webben är god, upplagt för...
Läs merNorran twittrar dagens bostadsvisningar
Häll ett frukostseminarium för Norrans annonsörer i Skellefteå och efter det en utbildning för säljarna. Massor av bra ideer kom fram, bl a att pröva Twitter på dagens bostadsvisningar från Lokus. Och gänget var inte sena i starten, på två dygn hade dom meckat ihop Lokus med Twitter. Kolla här!Men vi kläckte fler idéer, kanske ännu mer intressant…vi väntar spänt på Norrans nästa innovation i sociala...
Läs merTwitter driver affärer till e-handelssajter
Dell Outlet är ett urmärkt exempel på hur man kan leda affärer från sociala medier till en e-handelssajt. Nu börjar andra företag följa efter, Lindex leder besökare till sin e-shop både från Facebook och Twitter.Twitter kan bli en stark DM-kanal för de företag som inser fördelarna och serverar besökarna bra och relevanta erbjudanden.Ju mer tid du och jag spenderar på Twitter och Facebook, desto mindre tid att besöka företagens hemsidor. Därför är det naturligt att hitta vägar från sociala medier till produkter och utbud. Det kommer hända mycket på det här området i...
Läs merDet är nu det händer…
World wide web fyller 16 år och nu börjar förändringarna i det digitala samhället få ekonomiska konsekvenser. Här är några trender: 1. E-handeln gör att allt fler företag tvingas sänka sina marginaler för att möta konkurrensen. Jämförelesajterna ökar sin betydelse både för konsumenter och företag. Lönsamheten för t ex elektronikjättar som Siba och OnOff är tveksam. 2. Konsumenterna använder nätet aktivt i konsumtionen. Jämföreslsesajterna växer i betydelse för konsumenter och företag. En produkt med låg ranking eller fel pris har små chanser att sälja. 3....
Läs merDet digitala varumärkesavtrycket
Googla på dej själv – träfflistan utgör ditt personliga varumärkesavtryck i de digitala kanalerna. Träfflistan är första kontakten med ditt varumärke och i många fall är första intrycket det viktigaste. Om du studerar min träfflista så är det i stort sett bara sociala medier på första sidan, på sidan två kommer Day8 och NPP:s hemsidor. Så vilken slutsats kan man dra av det här? Jo, för ditt varumärkesavtryck behövs närvaro i flera kanaler på nätet, att bara jobba med sin hemsida ger ett sämre...
Läs mer
Senaste kommentarer