Blogg

Facebook borde gå lektion 1 i marknadsföring

Postad av den 25 Nov, 2009 i Blogg

Facebook öppnar norden-kontor och påstår att banner-annonser är ett dött format. Dom vet inte vad dom pratar om. Det är klart att klick-nissarna häcklar bannern som för länge sedan har lagt klicket bakom sig som främsta värde. Det finns nog inget köpt annonsformat på Internet som utvecklats så mycket genom åren som bannern och den spelar en tydlig roll i masskommunikationen. Den som tror att masskommunikation inte behövs har inte gått lektion 1 i marknadsföring Fråga vilken köpcentrumchef du vill i en mellanstor svensk stad eller för all del en lokal bilhandlare. Bannern...

Läs mer

Analysen i fokus 2010

Postad av den 3 Nov, 2009 i Blogg

Enligt en uträkning finns det 30 biljoner hemsidor på Internet och det tillkommer minst 10.000 nya varje dygn. Samtidigt lägger allt fler surftiden i sociala medier. Att få rimligt med besökare till hemsidan har blivit en konst och kräver utmejslade strategier bortom sökordsoptimering och Google Adwords. Nästa år kommer många sajtägare få se vikande besökssiffror och då kommer analysen stå i fokus.Det handlar om att lära sig vad webbstatistiken egentligen betyder och hur man ska omsätta siffrorna i konkret handling. Nästa år kommer vi prata mer om avvisningsfrekvens,...

Läs mer

Twitter och Facebook = DM

Postad av den 26 okt, 2009 i Blogg

För 10 år sedan pratade man DM när man bearbetade marknaden utifrån stora kundregister och analyserade svarsfrekvenserna. Idag är kundregister ersatta av “vänner” i Facebook och “followers” i Twitter. Och svarsfrekvenserna mäts i “Gilla”-kommentarer. Ja, onekligen kommer gamla sanningar på skam. Vilken konsument kommer att acceptera att budskap pressas in genom brevinkastet om fem år?

Läs mer

Multivaruhusen gör entré på nätet

Postad av den 7 okt, 2009 i Blogg

Var inne och shoppade på Cdon här om dagen och konstaterar att skivbutiken håller på att bli ett riktigt multivaruhus med böcker, film och hemelektronik. Ginza går ännu ett steg med kläder och personvård, ja man kan till och med köpa akvareller…Och tanken med varuhus på webben är god, upplagt för...

Läs mer

Norran twittrar dagens bostadsvisningar

Postad av den 16 sep, 2009 i Blogg

Häll ett frukostseminarium för Norrans annonsörer i Skellefteå och efter det en utbildning för säljarna. Massor av bra ideer kom fram, bl a att pröva Twitter på dagens bostadsvisningar från Lokus. Och gänget var inte sena i starten, på två dygn hade dom meckat ihop Lokus med Twitter. Kolla här!Men vi kläckte fler idéer, kanske ännu mer intressant…vi väntar spänt på Norrans nästa innovation i sociala...

Läs mer

Twitter driver affärer till e-handelssajter

Postad av den 30 aug, 2009 i Blogg

Dell Outlet är ett urmärkt exempel på hur man kan leda affärer från sociala medier till en e-handelssajt. Nu börjar andra företag följa efter, Lindex leder besökare till sin e-shop både från Facebook och Twitter.Twitter kan bli en stark DM-kanal för de företag som inser fördelarna och serverar besökarna bra och relevanta erbjudanden.Ju mer tid du och jag spenderar på Twitter och Facebook, desto mindre tid att besöka företagens hemsidor. Därför är det naturligt att hitta vägar från sociala medier till produkter och utbud. Det kommer hända mycket på det här området i...

Läs mer