Blogg
Tack för det – GDPR!
Vid det här laget har jag hjälpt ett dussin företag i GDPR-frågor. Alltifrån den komplexa begravningsbranschen till åkerier, serviceföretag, redovisningsbyråer, konsultbolag och mjukvaruutvecklare. Alla har sina utmaningar och vissa har det tuffare än andra. Utmaningen börjar redan vid medarbetarnas skrivbord. Därför har många insett behovet av en intern dataskyddspolicy som t. ex. får medarbetaren att prioritera säkra lösenord och personalansvarig att låsa in pärmar med sjukintyg och lönebesked. Sådana här åtgärder höjer kvaliteten i verksamheten. Alla företag har...
Läs merGDPR checklista för mindre företag
Efter att ha arbetat med GDPR-frågor en längre tid så delar jag med mig av mina kunskaper. Bland annat finns en GDPR-checklista för mindre företag. Kika in på GDPR-sidorna här >>
Läs merInternet of bees!
Min salige pappa köpte en hel biodling på 80-talet. Tre bisamhällen, honungslunga. Rubbet! Det var en hel värld av naturkunskap som mötte familjen som var involverade i projekt som att byta bidrottningar, jaga in förrymda bisvärmar och såklart den fina honungen där man kunde få olika smaker beroende på vilka blommor som bina hade pollinerat. Vem kunde tro att den här basala naturkunskapen kring bisamhällen och honungsproduktion skulle digitaliseras? Björn Lagerman från Lindesberg har gjort det. Först uppfann Björn en metod som mer än fördubblade effektiviteten i...
Läs merInternetmarknadsföringens metodik
I en längre artikel här nedan går jag igenom de olika marknadsföringskanalerna på Internet och redogör för deras grundläggande för- och nackdelar. Det är inget hokuspokus med internetmarknadsföring. Den vilar på samma tre fundament som all annan marknadsföring: 1. Att skapa kännedom om något 2. Skapa en positiv attityd kring ett varumärke 3. Att få något att hända. Dessa tre målsättningar gäller för all marknadsföring, från Coca Colas reklam från tidigt 1900-tal liksom deras senaste klipp på Youtube. Med detta i ryggen närmar man sig de olika kanalerna på nätet...
Läs merGå min grundkurs i Google Analytics – på nätet!
Jag är en av utbildarna på streamingsajten Diplomautbildningar och i dagarna släpptes min andra kurs: Grundkurs i Google Analytics. Målgruppen är marknadsförare som vill lära sig styra sin hemsida, leva med besökarna och utveckla sin marknadsföring. Min första kurs Grundläggande internetmarknadsföring fick snabbt 5 stjärnor av de som gått utbildningen som tar ca 2 timma med kunskapstest efter varje moment. Nu är det alltså dags för den naturliga fortsättningen: Hur man utvärderar sin hemsida och marknadsföring på nätet med hjälp av webbanalys i Google...
Läs merHur e-handel blev till digitalisering hos Wurth
Wurth är ett företag som många känner till. Iallafall i Örebro. Som en av de ledande leverantörerna av förnödenheter till bilverkstäder, bygg och industri så har de förstås en långsiktig satsning på e-handel. 2013 lyssnade jag på dåvarande marknadschefen Fredrik Holm som nyss hade startat e-handelssatsningen. Redan då pratade han omichannel och omstöpning av rollerna mellan säljare och butik när e-handeln gjorde sitt intåg. Fredrik var helt övertygad om att e-handel var framtiden och att det skulle locka nya kunder. Wurth var kloka nog att rekrytera Daniel Sundell som...
Läs mer