Blogg

Så reagerar internetanvändarna på banners

Postad av den 5 Jun, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Banners fungerar, det är inställningen till action och mätmetoder det är fel på. Iprospect har gjort en undersökning som visar att 52% av internetanvändarna reagerar på banners, fast på det här sättet: 31% klickar direkt på en banner27% svarar med att söka på produkt, varumärke eller företag genom att söka i en sökmotor21% skriver företagets adress och går direkt till företagets hemsida9% undersöker produkten via sociala medier. Läs mer...

Läs mer

Webbanalytiker – ett nytt yrke

Postad av den 5 Jun, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Lyssnade på Oscar Alm och Urban Lindstedt som hälsade på i Örebro i går. Deras budskap var som ljuv musik: Syns du inte i Gooogle så finns du inte. Oscar var t.o.m så krass att han menade att folk numer bara tittar på de fem första träffarna i söket, sedan söker dom om (nu räcker det alltså inte ens att ligga på första sidan i Google).Webnbanalysen blir allt viktigare menar Oscar som pekade på att Webbanalytiker snart är ett eget skrå. Större webbplatser tom t ex Ving.se håller sig med egen webbanalytiker som följer besökarna och...

Läs mer

Lyckat utbildningsrace i Umeå

Postad av den 14 Maj, 2009 i Blogg
1 kommentar

For upp till Peter Öystilä och Björn Widstrand på som är säljchefer för Totalt Umeå med två tidningar och två tidningssajter. Där utbildade jag kunder och säljare i internetmarknadsföring. Först frukostseminarium med säljpitch och därefter två timmar med säljkåren. Resultatet lät inte vänta på sig, bara under första dagen såldes webbannonser för sexsiffriga belopp.Ja, lite får man väl skryta även om man är svensk…

Läs mer

Hur knyter man ihop webbstatistiken?

Postad av den 3 Maj, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Ett varumärkesavtryck på webben är ju summan av aktiviteterna på hemsidan, i bloggarna, på FB osv. Men finns det något smart sätt att mäta alla dessa aktiviteter i en och samma bild?

Läs mer

Youtube har stora problem med intäkterna

Postad av den 14 Apr, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Google har nog blivit lite fundersamma efter köpet av Youtube 2006 för 12 miljarder. I år tror man att Youtube går med en halv miljard dollar i förlust samtidigt som sajten äter upp nästan 35% av den totala bandbredden på hela Internet!

Läs mer

7 frågor och svar om tidningarnas intäkter på nätet

Postad av den 5 Apr, 2009 i Blogg
0 kommentarer

När tidningsannonseringen emigrerar till nätet så är det många frågor som ska hållas i luften. Här är de 7 viktigaste frågeställningarna – enligt Elverskog – som borde hålla varje annonschef vaken om nätterna: 1. Utveckla annonsformaten, mer intäkter per sidaEn papperstidning kan bära räckvidd åt många annonsörer samtidigt. En modern sajt kanske klarar att ge rimlig räckvidd åt ett 10-tal annonsörer på en dag som annonslösningarna ser ut just nu. Hur ska man komma runt det problemet? Ett svar på frågan är att ständigt öka trafiken så fler...

Läs mer
Sida 20 av 30« Första...10...1819202122...30...Sista »