Blogg

Det är nu det händer…

Postad av den 4 aug, 2009 i Blogg

World wide web fyller 16 år och nu börjar förändringarna i det digitala samhället få ekonomiska konsekvenser. Här är några trender: 1. E-handeln gör att allt fler företag tvingas sänka sina marginaler för att möta konkurrensen. Jämförelesajterna ökar sin betydelse både för konsumenter och företag. Lönsamheten för t ex elektronikjättar som Siba och OnOff är tveksam. 2. Konsumenterna använder nätet aktivt i konsumtionen. Jämföreslsesajterna växer i betydelse för konsumenter och företag. En produkt med låg ranking eller fel pris har små chanser att sälja. 3....

Läs mer

Det digitala varumärkesavtrycket

Postad av den 24 jun, 2009 i Blogg

Googla på dej själv – träfflistan utgör ditt personliga varumärkesavtryck i de digitala kanalerna. Träfflistan är första kontakten med ditt varumärke och i många fall är första intrycket det viktigaste. Om du studerar min träfflista så är det i stort sett bara sociala medier på första sidan, på sidan två kommer Day8 och NPP:s hemsidor. Så vilken slutsats kan man dra av det här? Jo, för ditt varumärkesavtryck behövs närvaro i flera kanaler på nätet, att bara jobba med sin hemsida ger ett sämre...

Läs mer

Hitta.se saknar relevans?

Postad av den 24 jun, 2009 i Blogg

Skulle ha tag i telefonnumret till min tandläkare. Googlade på namnet och fick direktträff. Blev nyfiken och kollade hur hitta.se funkade, men si det gick inte alls… Det får mej att allvarligt fundera på vilken relevans hitta.se och eniro.se har i förhållande till sökmotorer när de inte ens fungerar att få fram telefonnummer...

Läs mer

Trender och drivkrafter på Internet

Postad av den 13 jun, 2009 i Blogg

15 företag och organsiationer har nu lyssnat på seminariet “Trender och drivkrafter på Internet”. En ständigt uppdaterad föreläsning om aktuella trender på Internet som varje företag/organisation måste förhålla sig till. Fokus är marknadsföring på Internet. Hur använder man t ex Youtube i marknadsföringen och hur gör jag ett digitalt varumärkesavtryck? Vi gör också en djupdykning i sökordsannonsering med hjälp av ett case. Målgrupper: Ledningsgrupper, större hemsidesägare och intressegrupper som vill ha djupare kunskap om hur man skapar trafik till...

Läs mer

Så reagerar internetanvändarna på banners

Postad av den 5 jun, 2009 i Blogg

Banners fungerar, det är inställningen till action och mätmetoder det är fel på. Iprospect har gjort en undersökning som visar att 52% av internetanvändarna reagerar på banners, fast på det här sättet: 31% klickar direkt på en banner27% svarar med att söka på produkt, varumärke eller företag genom att söka i en sökmotor21% skriver företagets adress och går direkt till företagets hemsida9% undersöker produkten via sociala medier. Läs mer...

Läs mer

Webbanalytiker – ett nytt yrke

Postad av den 5 jun, 2009 i Blogg

Lyssnade på Oscar Alm och Urban Lindstedt som hälsade på i Örebro i går. Deras budskap var som ljuv musik: Syns du inte i Gooogle så finns du inte. Oscar var t.o.m så krass att han menade att folk numer bara tittar på de fem första träffarna i söket, sedan söker dom om (nu räcker det alltså inte ens att ligga på första sidan i Google).Webnbanalysen blir allt viktigare menar Oscar som pekade på att Webbanalytiker snart är ett eget skrå. Större webbplatser tom t ex Ving.se håller sig med egen webbanalytiker som följer besökarna och...

Läs mer