Blogg

Träning i mobil publicering pågår

Postad av den 22 feb, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Twitter och statusrapporter i Facebook är ju ett utmärkt sätt att träna sig i vad vi ska göra i våra mobiler om ett par år. Det är ju onekligen lite spännande hur sajterna närmar sig det minimalistiska förhållnignssättet till publicering i mobilen redan innan dom på allvar har etablerat síg där.

Läs mer

Extranät i skolan ger suverän koll

Postad av den 1 feb, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Fler och fler skolor tittar på extranät-lösningar för att systematisera dialogen med föräldrarna. Engelska skolan i Örebro baserar all sin kommunikation med föräldrar via Schoolsoft. Skulle eleverna glömma en läxa så finns all dokumentation på extranätet. Alla lektioner loggas och det finns inte en chans att en elev kan komma undan med skolk utan att föräldrar får veta det. Läxor, dokumentation, betyg, varningar, jag säg vad som inte loggas på Schoolsoft.Bara fördelar? Nej, barnen tycker till slut att dom är för övervakade. Men vi föräldrar tycker det är super...

Läs mer

Youtube – barnens val

Postad av den 30 jan, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Det sägs att Youtube käkar upp 30% av den totala bandbredden i världen. Jag är inte förvånad. 9-åringen sitter säkert 5 timmar i veckan framför Youtube. Här är hans användingsområden:1. Få tips och tricks hur man “levvlar” snabbare i onlinespel som Dragonfire.2. Kollar inslag som gått på TV. Idol, humor mm.3. Kollar hur andra fixar expertnivån i Guitar Hero4. Och en hel del annat som jag inte känner till…Dessutom har han en egen film (ja, ja…jag är jättestolt...

Läs mer

Besöksstatistiken till årsredovisningen

Postad av den 26 jan, 2009 i Blogg
0 kommentarer

Företag i allmänhet är dåliga på att tolka besöksstatistiken på den egna hemsidan, det är en av förklaringarna till att marknadschefer ofta inte har koll på hur nästa nivå på hemsidan ska se ut.Med lite mer intresse för besökarna skulle det finnas skäl att prata om hemsidan i ledningsgruppen. Då kanske det skulle dyka upp tankar som “Shit! Sajtbesökarna är ju som ett kapital. När vi gjorde så på hemsidan ökade ordrarna så här mycket”. Det är ju självklart att sajtbesökarna är en tillgång och precis som alla tillgångar i ett bolag ska dom med i...

Läs mer

Förs kampen om läsarna med ögonbindel?

Postad av den 14 jan, 2009 i Blogg
0 kommentarer

För hur-många-gånger-i-rad-som-helst läser jag i morgontidningen hur man som arbetslös ska få pengarna att räcka till efter jul och före jul läser jag hur man ska göra fattig-mans-pynt till julgranen. Men med hänsyn till läsarnas demografi, så borde tidningen vara full med placeringstips och var man köper det mest exklusiva julgranspyntet. De som inte har råd att betala räkningarna har slutat läsa tidningen för länge sedan – förs kampen om läsarna med ögonbindel? Nog finns det strategier i mediehusen hur man ska möta målgrupper och behov, men jag kan tycka att för...

Läs mer

Adsense utvecklar annonsformaten

Postad av den 15 Dec, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Nu når Adsense 66% av svenska internetanvändare och tar steget från textlänkar in i varumärkesannonseringen. Adsense är inte längre ointressanta textlänkar (som här till vänster…) som konkurrerar med sökordsannonseringen och drar ner CTR.en för Adwords.Nu mer är det ett komplett innehållsnätverk. Det är t ex möjligt att välja vilka sajter annonsen ska gå på, om det ska vara textlänk, webbannons eller rich media banner.

Läs mer