Blogg
Vem kopplar greppet om lokal sökordsannonsering?
Adwords funkar sällan bra på i en geografisk dimension. Vi på Day8 har nu ett tjog case i lokal sökordsannonsering och det är enskilda ord utan koppling till en specifik ort som fungerar. Då infaller sig frågan vem som kommer knäcka koden för lokal sökordsmarknadsföring. Blir det tidningarna? DN sök är ett bra exempel på en sökmotor som redan nu känns väldigt färdig och helt klar säljbar.
Läs merDöd åt hemsidan, länge leve den digital strategin
Min 12-åring gillar sonyericson-telefoner. Men han aldrig besökt sonyericson.com hemsida -Varför skulle han det? Han förutsätter att hans favvovarumärken finns där han är, och inte tvärt om. Därför är sonyericsons hemsida död i konsumentledet om 5 år. Och så kommer det bli för allt fler. I takt med att företagen lär sig att tolka webbstatistik och inser att ett avtryck i den digitala världen handlar mer om en hemsida, då blir hemsidan bara ett av flera uttryck på Internet. Alla etablissemang som tycker att Internet är den viktigaste kommunikationskanalen, borde ha en...
Läs merTräning i mobil publicering pågår
Twitter och statusrapporter i Facebook är ju ett utmärkt sätt att träna sig i vad vi ska göra i våra mobiler om ett par år. Det är ju onekligen lite spännande hur sajterna närmar sig det minimalistiska förhållnignssättet till publicering i mobilen redan innan dom på allvar har etablerat síg där.
Läs merExtranät i skolan ger suverän koll
Fler och fler skolor tittar på extranät-lösningar för att systematisera dialogen med föräldrarna. Engelska skolan i Örebro baserar all sin kommunikation med föräldrar via Schoolsoft. Skulle eleverna glömma en läxa så finns all dokumentation på extranätet. Alla lektioner loggas och det finns inte en chans att en elev kan komma undan med skolk utan att föräldrar får veta det. Läxor, dokumentation, betyg, varningar, jag säg vad som inte loggas på Schoolsoft.Bara fördelar? Nej, barnen tycker till slut att dom är för övervakade. Men vi föräldrar tycker det är super...
Läs merYoutube – barnens val
Det sägs att Youtube käkar upp 30% av den totala bandbredden i världen. Jag är inte förvånad. 9-åringen sitter säkert 5 timmar i veckan framför Youtube. Här är hans användingsområden:1. Få tips och tricks hur man “levvlar” snabbare i onlinespel som Dragonfire.2. Kollar inslag som gått på TV. Idol, humor mm.3. Kollar hur andra fixar expertnivån i Guitar Hero4. Och en hel del annat som jag inte känner till…Dessutom har han en egen film (ja, ja…jag är jättestolt...
Läs merBesöksstatistiken till årsredovisningen
Företag i allmänhet är dåliga på att tolka besöksstatistiken på den egna hemsidan, det är en av förklaringarna till att marknadschefer ofta inte har koll på hur nästa nivå på hemsidan ska se ut.Med lite mer intresse för besökarna skulle det finnas skäl att prata om hemsidan i ledningsgruppen. Då kanske det skulle dyka upp tankar som “Shit! Sajtbesökarna är ju som ett kapital. När vi gjorde så på hemsidan ökade ordrarna så här mycket”. Det är ju självklart att sajtbesökarna är en tillgång och precis som alla tillgångar i ett bolag ska dom med i...
Läs mer