Blogg

Förs kampen om läsarna med ögonbindel?

Postad av den 14 jan, 2009 i Blogg

För hur-många-gånger-i-rad-som-helst läser jag i morgontidningen hur man som arbetslös ska få pengarna att räcka till efter jul och före jul läser jag hur man ska göra fattig-mans-pynt till julgranen. Men med hänsyn till läsarnas demografi, så borde tidningen vara full med placeringstips och var man köper det mest exklusiva julgranspyntet. De som inte har råd att betala räkningarna har slutat läsa tidningen för länge sedan – förs kampen om läsarna med ögonbindel? Nog finns det strategier i mediehusen hur man ska möta målgrupper och behov, men jag kan tycka att för...

Läs mer

Adsense utvecklar annonsformaten

Postad av den 15 Dec, 2008 i Blogg

Nu når Adsense 66% av svenska internetanvändare och tar steget från textlänkar in i varumärkesannonseringen. Adsense är inte längre ointressanta textlänkar (som här till vänster…) som konkurrerar med sökordsannonseringen och drar ner CTR.en för Adwords.Nu mer är det ett komplett innehållsnätverk. Det är t ex möjligt att välja vilka sajter annonsen ska gå på, om det ska vara textlänk, webbannons eller rich media banner.

Läs mer

Roller i internetmarknadsföringen

Postad av den 7 Dec, 2008 i Blogg

Webbannonser står för awarness och sökordsannonsering för klick. Med webbannonser kan du bygga varumärken med sökordsannonsering köper du trafik.Rollerna börjar bli tydliga. Dock är mätinstrumenten för webbannosner trubbiga, det handlar mer om observation än något annat.

Läs mer

Video ökar över 400% på fyra år

Postad av den 17 okt, 2008 i Blogg

Redan idag äter video-tjänsterna upp 30% av den samlade bandbredden på Internet. Men det är ändå video som kommer stå för ökningstakten på nätet, menar en Cisco-rapport som Mindpark utmärkt sammanfattar. En stark ökning kommer runt 2011 då man börjar koppla in nätverkskabeln i TV:n. Vi kan bara be till högre matker att bredbandsleverantörerna ökar takten.

Läs mer

Adwords, en skänk från ovan

Postad av den 8 okt, 2008 i Blogg

Sverige vimlar av små konsultföretag som har benhård konkurrens både offline och online. Att komma med på första sidan i den organiska listan i Google är bara en våt dröm. Men att ta små stapplande steg med sökordsannonsering är överkomligt och ger direkt effekt. Kolla på exemplet bredvid, ett litet företag inom industriautomation som får över 40% av trafiken från Adwords, kostnad under 1.000 kr i...

Läs mer

Färghandlarn i Hedemora på Youtube

Postad av den 30 sep, 2008 i Blogg

Jag höll frukostseminarium för Dalarnas Tidningars annonsörer i Hedemora för ett par veckor sedan. Vi pratade bl a om hur man kan använda trafikströmmarna på Internet och öppna butik i Blocket eller ladda upp en film på Youtube.Goodholms Färg i Hedemora nappade och idag finns dom på Youtube med en proffsig film från senaste tjejkvällen. Grattis Hasse och c/o på Goodholms Färg (eller kanske Dalarnas Tidningar som har så framsynta...

Läs mer