Blogg

Tilltron till sökmotorerna minskar

Postad av den 23 jan, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Mindpark skiver om hur tilltron till sökmotorernas information i USA minskar. Sedan 2006 har tilltron minskat med 11%, en hög siffra. Samtidigt minskar antalet surfare som använder portaler som t ex MSN som startsida. Fler har en sökmotor som startsida. Varför kan inget vara logiskt när det gäller Internet-användning…

Läs mer

Folkets webb och de köpstarkas tidning

Postad av den 23 jan, 2008 i Blogg
0 kommentarer

Tittar man närmare på regiontidningens läsare finner man att det är de köpstarka som ofta väljer att ha tidningen kvar. Just nu verkar det också som om nätidningarna i högre grad samlar den köpstarka publiken, men man kan ju fundera på hur det blir i framtiden. Bäst för morgontidningen vore en tydlig polarisering: De köpstarka hushållen väljer papperstidningen i kombination med nättidningen. De unga eller mindre köpstarka väljer bara nättidningen (kanske i kombi med gratistidning). En tydlig profil på läsarna i de olika kanalerna skulle gynna morgontidningen: Säljläget...

Läs mer

Sökordsoptimerarna har tveksamma ROI

Postad av den 10 jan, 2008 i Blogg
0 kommentarer

De sk SEO-företagen som hjälper hemsidesägare med att sökordpotimera, skrämmer sig in på marknaden med hjälp av företagens okunskap. Det börjar likna samma race som domänföretagen körde i slutet av 90-talet där de fick företag att registrera utländska toppdomäner i parti och minut till ingen nytta. Låt mej ta ett exempel: En hemsidesägare som ser ser seriöst på sin hemsida köper Google Adwords för 900:- i månaden. Det är många som fajtas i deras bransch och att sökordsoptimera sig till en topp tre-placering för deras viktigaste ord kostar 9.000:- i månaden. Det är...

Läs mer

Fokus på annonssäljarens kundsamtal

Postad av den 28 Dec, 2007 i Blogg
2 kommentarer

Från och med nu ser all tillväxt för morgontidningarna på Internet. Tidningens printintäkter skyddas och bevaras med kompletterande räckviddsprodukter på den lokala sajten. Vi ser redan många goda exempel på det. Det viktiga racet 2008 är inte att sitta vid skrivbordet och uppfinna nya affärsmodeller, system eller varumärken. Det är matchen med kunderna på fältet som blir avgörande om intäkterna kommer att stå sig. Om säljarna förstår vad som händer med räckvidd och frekvens när tidningannonsen kombineras med webbannonsen och kan sätta rätt ord på dubbeltäckning...

Läs mer

Google fjäskar för print

Postad av den 11 Dec, 2007 i Blogg
0 kommentarer

Enligt SCA:s kundtidning Shape så lär Googles Tom Phillips sagt att “printannonser är ett underskattat medium….tidningar konsumeras mer koncentrerat än webbsidor”. I USA har både Google och Yahoo samarbeten med lokala tidningar med en modell som jag tror att svenska första-tidningar skulle ha lite svårt att smälta: Auktion på...

Läs mer

Ju mer Internet, desto mer print?

Postad av den 11 Dec, 2007 i Blogg
0 kommentarer

Varumärket är nyckeln till framgång då konkurrensen om kunderna på nätet ökar. Bil och bostad är två branscher som är helt beroende av infrastrukturer på nätet för sin affär och konkurrensen lokalt är knivskarp. Alla rimliga bedömningar för fem år sedan utgick från att bilhandlare och mäklare skulle dra ner sina annonsering i print. Men facit är att det har blivit precis tvärt om. Det som har hänt är att Internet har drivit konkurrensen till sin yttersta spets och i den kampen vinner det starkaste varumärket när priserna är jämförbara. Sälj online och bygg...

Läs mer
Sida 27 av 30« Första...1020...2526272829...Sista »