Blogg
Tips om en bra artikel
Här är en artikel publicerad av Fokus som berättar en hel del sanningar om Internet. T ex “Den öppna koden har en läxa att lära ut: I den nya ekonomin skapas värde genom att koppla samman människor och marknader. Pengar tjänas i ekosystem av gemensamma intressen.”Läs den.
Läs merTilltron till sökmotorerna minskar
Mindpark skiver om hur tilltron till sökmotorernas information i USA minskar. Sedan 2006 har tilltron minskat med 11%, en hög siffra. Samtidigt minskar antalet surfare som använder portaler som t ex MSN som startsida. Fler har en sökmotor som startsida. Varför kan inget vara logiskt när det gäller Internet-användning…
Läs merFolkets webb och de köpstarkas tidning
Tittar man närmare på regiontidningens läsare finner man att det är de köpstarka som ofta väljer att ha tidningen kvar. Just nu verkar det också som om nätidningarna i högre grad samlar den köpstarka publiken, men man kan ju fundera på hur det blir i framtiden. Bäst för morgontidningen vore en tydlig polarisering: De köpstarka hushållen väljer papperstidningen i kombination med nättidningen. De unga eller mindre köpstarka väljer bara nättidningen (kanske i kombi med gratistidning). En tydlig profil på läsarna i de olika kanalerna skulle gynna morgontidningen: Säljläget...
Läs merSökordsoptimerarna har tveksamma ROI
De sk SEO-företagen som hjälper hemsidesägare med att sökordpotimera, skrämmer sig in på marknaden med hjälp av företagens okunskap. Det börjar likna samma race som domänföretagen körde i slutet av 90-talet där de fick företag att registrera utländska toppdomäner i parti och minut till ingen nytta. Låt mej ta ett exempel: En hemsidesägare som ser ser seriöst på sin hemsida köper Google Adwords för 900:- i månaden. Det är många som fajtas i deras bransch och att sökordsoptimera sig till en topp tre-placering för deras viktigaste ord kostar 9.000:- i månaden. Det är...
Läs merFokus på annonssäljarens kundsamtal
Från och med nu ser all tillväxt för morgontidningarna på Internet. Tidningens printintäkter skyddas och bevaras med kompletterande räckviddsprodukter på den lokala sajten. Vi ser redan många goda exempel på det. Det viktiga racet 2008 är inte att sitta vid skrivbordet och uppfinna nya affärsmodeller, system eller varumärken. Det är matchen med kunderna på fältet som blir avgörande om intäkterna kommer att stå sig. Om säljarna förstår vad som händer med räckvidd och frekvens när tidningannonsen kombineras med webbannonsen och kan sätta rätt ord på dubbeltäckning...
Läs merGoogle fjäskar för print
Enligt SCA:s kundtidning Shape så lär Googles Tom Phillips sagt att “printannonser är ett underskattat medium….tidningar konsumeras mer koncentrerat än webbsidor”. I USA har både Google och Yahoo samarbeten med lokala tidningar med en modell som jag tror att svenska första-tidningar skulle ha lite svårt att smälta: Auktion på...
Läs mer