Blogg

Ju mer Internet, desto mer print?

Postad av den 11 Dec, 2007 i Blogg

Varumärket är nyckeln till framgång då konkurrensen om kunderna på nätet ökar. Bil och bostad är två branscher som är helt beroende av infrastrukturer på nätet för sin affär och konkurrensen lokalt är knivskarp. Alla rimliga bedömningar för fem år sedan utgick från att bilhandlare och mäklare skulle dra ner sina annonsering i print. Men facit är att det har blivit precis tvärt om. Det som har hänt är att Internet har drivit konkurrensen till sin yttersta spets och i den kampen vinner det starkaste varumärket när priserna är jämförbara. Sälj online och bygg...

Läs mer

MSN blir nog aldrig lokal.

Postad av den 28 Nov, 2007 i Blogg

Ringde MSN idag för kunds räkning. Det handlade om att annonsera riktat både geografiskt och demografiskt i Live Messenger. Döm om min förvåning när säljaren sa att lägsta ordervärde var 50.000:-. Dessutom säger säljaren “ja, du får ju inte så mycket share of voice för dom pengarna iallafall…”Tack och hej, MSN. Det kan ju vara skönt för lokala medier att veta att MSN aldrig kommer att bli ett hot på den superlokala annonsmarknaden. Samtidigt kan jag inte låta bli att reta mej på att det ska vara omöjligt att komma in för en mindre annonsör –...

Läs mer

Hur många sökningar görs i Google?

Postad av den 20 Nov, 2007 i Blogg

Google verkar vara hemlighetsfulla med hur många sökningar som görs t ex per timma, minut osv. Den information som finns att tillgå kommer från andra länder. Varför? Google brukar ju vara övertransparenta.Mindpark har hittat lite relevant info om sök som visar vad vi alla vet – Googles storhet.

Läs mer

Inne att hata Facebook

Postad av den 16 Nov, 2007 i Blogg

Facebook håller på att bli ett medialt hatobjekt. Niklas Jonason på Citygate tycker det mest är ytligt trams. Han pekar på Ning som nästa hajp. TV4-nyheterna har en guide till “Så lämnar du Facebook”. David Holtzman menar i en artikel på E24 att “Facebook kan blir din fulaste tatuering” och syftar på all persondata som lagras. Fotografen Jonas Lindkvist har fått uppmärksamhet när han lämnar Facebook av just den anledningen. Tja, communities är en flyktig företeelse. Ning is the next...

Läs mer

CMS systemen måste jobba bättre ihop med sökmotorerna

Postad av den 7 Nov, 2007 i Blogg

EPI-server är ett populärt content managemensystem för större sajter. Men varför skapar det bara en “databas-sträng” till sidan? Helt hopplöst för sökmotorer att indexera. Site Vision skapar åtminstone en riktig adress på katalognivå, men sedan är det kört…Den här artikeln däremot får en riktig adress, bra för Googles, utmärkt att länka.I nästa generation av CMS-system vill vi se riktiga adresser. SAKAB som använder EPI-server har har tur. Sajten är hyfsat sökbar i Googles på nyckelbregreppen, men det kan bli bättre med riktiga namn på...

Läs mer

Blocket passerar snart Aftonbladet.se

Postad av den 23 okt, 2007 i Blogg

Koncernen Aftonbladets sajter tävlar sinsemellan om gunsten bland svenska internetanvändare. Det verkar som om Blocket vinner matchen – på sikt. Tänk om köp o sälj blir viktigare än nyheter? Aftonbladet stagnerarAftonbladet pendlar mellan 3,8 och 4 miljoner unika webblöäsare per vecka och verkar ligga stabilt där. Men det är så stort och imponerande att de har svårt att kapitalisera trafiken fullt ut, kontaktkostanderna blir absurt låga (t ex 0,42 öre för Jobb24 på aftonbladet.se – det är absurt lågt…) Blocket växerBlocket har nu över 3 miljoner...

Läs mer