Blogg

Perspektiven på Internet

Postad av den 20 okt, 2007 i Blogg

Vi har en förmåga att överskatta den kostsiktiga effekterna av Internet och underskatta de långsikta konsekvenserna. Typexemplet på det är väl när företag rusade årstad och skulle “förlänga sina affärsideer ut på nätet” i slutet av 1990-talet. Överdrivna förväntningar på e-handel manade fram krisen. Nu växer ett nytt internet fram där drivkrafterna är helt annorlunda. Nu är det dags att företagen lär sig att det är användarna som styr på Internet. Och dom vill dela med sig, knyta kontakter och har tuffa krav på innehåll. GM har 4 bloggar. Hur många...

Läs mer

Grattis polare!

Postad av den 20 okt, 2007 i Blogg

Kul att ni är bäst, fast det visste vi ju redan. Lennart, Martin, Gabriel m fl och hela online-gänget – stort grattis!

Läs mer

59 miljoner visningar – gratis…

Postad av den 4 okt, 2007 i Blogg

The Evolution of dance är Youtubes mest sedda film. 59 miljoner visningar. Judson Laipply som dansar kanske tycker att han borde få några dollar av de 59 miljoner annonsvisningar som han har bidragit till hittills. Man kan fråga sig hur länge web 2.0 kommer att växa utan att de snälla bidragsgivarna som Judson vill ha...

Läs mer

Ska Aftonbladet Plus täcka upplageraset?

Postad av den 30 sep, 2007 i Blogg

Aftonbladet tappade ytterlgiare 5% i upplaga i augusti, raporterar Dagens Media. Samtidigt ska aftonbladet.se hårdsatsa på betaltjänsten Plus, rapporterar Resumé. Dessutom en prishöjs Plus till hela 30 kr i månaden. Kalle Jungkvist har väl fått order om att täcka upp för upplageraset.

Läs mer

Var nyfiken och missa aldrig ett möte

Postad av den 25 sep, 2007 i Blogg

Jag och en okänd herre satt bredvid varandra idag på tåget och knappade frenetiskt på varsin powerpoint. Vem är han? Konversationen som inleddes gav vid handen att han jobbade på Seco Tools och jag förklarade min belägenhet.– Min uppfattning är att Seco handlar för mycket av reklambyråer…– På så vis…och från vilken position i det här multinationella företaget tittar du då…-Jag är koncernchef.Hooops, det var alltså Kai Wärn jag satt bredvid, chef för ett börsbolag värt miljarder med etableringar i 40 länder. I trång, varm 2:a klasskupe...

Läs mer

Förväntad reklam

Postad av den 20 sep, 2007 i Blogg

Finns det reklam i Facebook? Vi diskuterade det på byrån idag. Ingen hade iallfall lagt märke till den. Men visst finns det annonsörer – massor. Det är ju ingen som har missat att det är annonser på tidningssajterna, julgransvarning i vissa fall. Är det så enkelt att reklam på nätet får högst observation i miljöer där den är förväntad och accepterad. Som t ex på en tidningssajt. Comminitys är möten mellan människor, där är inte reklambudskap förväntade och knappast accepterade.Finns det undersökingar på sådant här? Jag har placerat min blogg i Örebro på...

Läs mer