Blogg
7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.
I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll. Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i...
Läs merGoogle har skapat 1.000 jobb i Sverige
Drygt ett 50-tal företag i Sverige jobbar direkt med Googles annonsprodukter och sökordsoptimering. En intressant fråga är hur många svenskar som sysselsätts av faktum att Google existerar. Jag gissar att det är drygt 1.000 personer. Om man dyker ner i de företag som säljer sökordsoptimering och Googles annonsprodukter så hittar man bl a följande: Clearsense med 121 anställda (440 mkr i omsättning), Jajja med 90 anställda (83 miljoner i omsättning) Getupdated över 70 anställda (75 mkr i omsättning) Mediaanalys med över 60 anställda (57 mkr i omsättning) Till det kommer...
Läs merJohan Bollman om Maze Media och branschen
Jag har följt några företag som jobbar med Adwords-annonsering och sökordsoptimering i flera år. Några av dem har blivit viktiga bollplank. Här i Örebro finns Maze Media och om man hör Johan Bollman berätta sin historia förstår man vilka utmaningar och hårt arbete som ligger bakom hans företag. Det ska sägas direkt att kampen om kunderna är hård i den här branschen och det är inte alltid kunderna vet vad de köper. Det leder både till nöjda och missnöjda kunder, jag återkommer till det. Johan märker att uppsägningar av avtalen inom internetmarknadsföring (IM) sker i...
Läs merHälsa och smarta hem växer på nätet de närmaste fem åren.
Jag har nöjet att undervisa på Nercias program för Marknadsekonomer i Internetmarknadsföring och e-handel. De när omgången gjorde jag ett test i de två grupperna i Örebro och Norrköping. Syftet var att se om två olika grupper av marknadsfolk kommer fram till samma sak om framtidens Internet. Jag lät eleverna i de båda grupperna göra en övning där de tittade in i kristallkulan 5 år och ge exempel på nya tjänster eller beteenden kan vara verklighet 2019. Det fascinerande var att båda grupperna kom fram till samma huvudområden som stod inför en stark utveckling: Hälsa...
Läs merIntresset för Örebro som stad är högre än hos jämförbara städer.
Google Trends är ett omdiskuterat verktyg. Hur ska man egentligen tolka resultaten av antalet sökningar i Google? Om man i Google Trends väljer Örebro, Linköping och Örebro (jämförbara ständer i befolkning) och väljer segmenteringen “City in Sweden” så antas man få ur en söktrend relaterat till sökningar om staden i sig. I ett vidare perspektiv skulle man kunna säga att det ger en vink om intresse och attraktion för staden. I en sådan tolkning så leder Örebro över både Linköping och Västerås i attraktion och intresse. Linköping tappade ledartröjan till...
Läs merKumla knockar Örebro på Facebook.
Idag var jag i Kumla och pratade på en företagarfrukost hos Kumla Promotion. Idag presenterade jag också ett nytt mått för framgång på Facebook – det handlar om att mäta antalet gillare i procent mot antalet invånare på orten. Kvällen innan surfade jag runt i de digitala avtrycken bland ett antal kumlaföretag och hittade ett par riktiga godingar! En av dem är Kafé Till Salu (allt är till salu i cafét – nästan). Kafé Till Salu har ett utmärkt Digitalt Avtryck genom att de jobbar i flera olika kanaler på nätet: Naturligtvis har de en responsiv hemsida, de finns...
Läs mer