Blogg
Den sociala besvikelsen
Det börjar bli en besvikelse för många hur dålig genomslagskraft sociala medier har på trafiken till sajten. Studier i USA visar att det i snitt är 5% av trafiken till hemsidan som kommer via sociala medier. Är det värt mödan? undrar allt fler företag. Själva poängen med sociala medier är inte att länka besökaren till andra sidor. I sociala medier umgås vi och får intressanta inlägg från personer (och i viss mån företag) som vi gillar. Att studsa ut från Facebook och titta på en länk stjäl tid och det ska mycket till för att göra det. Oftast är det skratt och...
Läs mer24MX: “Sverige kan vara för litet för e-handel”
Inför en utbildning i e-handel i början av året så sökte jag en intervju med en e-handlare som uppfyllde tre krav: Snabbväxande, nischad och med någon form av ambition att förändra branschen. Valet föll på Daniel Petersen, medgrundare och VD på 24MX, e-handel med tillbehör och reservdelar för MC. Bolaget startade 2009 som en e-handelsidé och har idag över 100 anställda och en omsättning på över 180 Mkr och har över 100 anställda. Jag fick en halvtimma med Daniel i telefonen som också ger ett och annat tips till andra e-handlare: -Vad är det som har gjort att ni...
Läs mer7 tips för att stärka din konkurrenskraft på internet.
I snart 15 års tid har jag jobbat med både stora och små sajter. Runt år 2000 blev det ganska tydligt att framgången för en hemsida gick via sökmotorerna. Då började en hel bransch skapas, sökordsoptimerarna! Från början handlade det om att lura Google att tro att sajten var bättre än den egentligen var, att sökordsoptimera sig förbi konkurrenterna med länkfarmar och duplicerat innehåll. Alla de här sätten att göra sin sajt bättre än den egentligen är, jobbar flera hundra superproffs på Google med att komma runt. De tätar hål efter hål och skickar ner hemsidor i...
Läs merGoogle har skapat 1.000 jobb i Sverige
Drygt ett 50-tal företag i Sverige jobbar direkt med Googles annonsprodukter och sökordsoptimering. En intressant fråga är hur många svenskar som sysselsätts av faktum att Google existerar. Jag gissar att det är drygt 1.000 personer. Om man dyker ner i de företag som säljer sökordsoptimering och Googles annonsprodukter så hittar man bl a följande: Clearsense med 121 anställda (440 mkr i omsättning), Jajja med 90 anställda (83 miljoner i omsättning) Getupdated över 70 anställda (75 mkr i omsättning) Mediaanalys med över 60 anställda (57 mkr i omsättning) Till det kommer...
Läs merJohan Bollman om Maze Media och branschen
Jag har följt några företag som jobbar med Adwords-annonsering och sökordsoptimering i flera år. Några av dem har blivit viktiga bollplank. Här i Örebro finns Maze Media och om man hör Johan Bollman berätta sin historia förstår man vilka utmaningar och hårt arbete som ligger bakom hans företag. Det ska sägas direkt att kampen om kunderna är hård i den här branschen och det är inte alltid kunderna vet vad de köper. Det leder både till nöjda och missnöjda kunder, jag återkommer till det. Johan märker att uppsägningar av avtalen inom internetmarknadsföring (IM) sker i...
Läs merHälsa och smarta hem växer på nätet de närmaste fem åren.
Jag har nöjet att undervisa på Nercias program för Marknadsekonomer i Internetmarknadsföring och e-handel. De när omgången gjorde jag ett test i de två grupperna i Örebro och Norrköping. Syftet var att se om två olika grupper av marknadsfolk kommer fram till samma sak om framtidens Internet. Jag lät eleverna i de båda grupperna göra en övning där de tittade in i kristallkulan 5 år och ge exempel på nya tjänster eller beteenden kan vara verklighet 2019. Det fascinerande var att båda grupperna kom fram till samma huvudområden som stod inför en stark utveckling: Hälsa...
Läs mer