Blogg

Johan Bollman om Maze Media och branschen

Postad av den 15 feb, 2014 i Blogg
1 kommentar

Jag har följt några företag som jobbar med Adwords-annonsering och sökordsoptimering i flera år. Några av dem har blivit viktiga bollplank. Här i Örebro finns Maze Media och om man hör Johan Bollman berätta sin historia förstår man vilka utmaningar och hårt arbete som ligger bakom hans företag. Det ska sägas direkt att kampen om kunderna är hård i den här branschen och det är inte alltid kunderna vet vad de köper. Det leder både till nöjda och missnöjda kunder, jag återkommer till det. Johan märker att uppsägningar av avtalen inom internetmarknadsföring (IM) sker i...

Läs mer

Hälsa och smarta hem växer på nätet de närmaste fem åren.

Postad av den 30 jan, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Jag har nöjet att undervisa på Nercias program för Marknadsekonomer i Internetmarknadsföring och e-handel. De när omgången gjorde jag ett test i de två grupperna i Örebro och Norrköping. Syftet  var att se om två olika grupper av marknadsfolk kommer fram till samma sak om framtidens Internet. Jag lät eleverna i de båda grupperna göra en övning där de tittade in i kristallkulan 5 år och ge exempel på nya tjänster eller beteenden kan vara verklighet 2019. Det fascinerande var att båda grupperna kom fram till samma huvudområden som stod inför en stark utveckling: Hälsa...

Läs mer

Intresset för Örebro som stad är högre än hos jämförbara städer.

Postad av den 24 jan, 2014 i Blogg
0 kommentarer

Google Trends är ett omdiskuterat verktyg. Hur ska man egentligen tolka resultaten av antalet sökningar i Google? Om man i Google Trends väljer Örebro, Linköping och Örebro (jämförbara ständer i befolkning) och väljer segmenteringen “City in Sweden” så antas man få ur en söktrend relaterat till sökningar om staden i sig. I ett vidare perspektiv skulle man kunna säga att det ger en vink om intresse och attraktion för staden. I en sådan tolkning så leder Örebro över både Linköping och Västerås i attraktion och intresse. Linköping tappade ledartröjan till...

Läs mer

Kumla knockar Örebro på Facebook.

Postad av den 4 Dec, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Idag var jag i Kumla och pratade på en företagarfrukost hos Kumla Promotion. Idag presenterade jag också ett nytt mått för framgång på Facebook – det handlar om att mäta antalet gillare i procent mot antalet invånare på orten. Kvällen innan surfade jag runt i de digitala avtrycken bland ett antal kumlaföretag och hittade ett par riktiga godingar! En av dem är Kafé Till Salu (allt är till salu i cafét – nästan). Kafé Till Salu har ett utmärkt Digitalt Avtryck genom att de jobbar i flera olika kanaler på nätet: Naturligtvis har de en responsiv hemsida, de finns...

Läs mer

Konsten att förstå kundens svordomar.

Postad av den 17 Nov, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Många företag upplever att e-handel kan skapa en konkurrenssituation med säljarna i organisationen. Hur undviker man det? Jag lyssnade på ett intressant seminarium i fredags hos Würth i Örebro. De öppnar nu sin e-handel för kunder inom industri och hantverk. Sedan 50 år tillbaka har framgångarna byggts med fältsäljare som jobbar nära kunderna. På senare år har proffsbutiker öppnat över hela landet och nu är det alltså dags för e-handel. -Om vi nu har säljare, butiker och e-handel gäller det att ha en förankrad strategi för alla försäljningskanaler, menar Fredrik Holm...

Läs mer

En dag på jobbet…

Postad av den 31 okt, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Funderade över dagens jobb och konstaterar att det varit väldigt spännande. Just nu jobbar jag ca halvtid för SBF, Sveriges Begravningsbyråers Förbund där jag ansvarar för 7 publika digitala kanaler och driver en rad it- och innehållsprojekt. Vid sidan av det flera andra uppdrag. Kl 08.30 – Mess om att nya releasen av SBF-appen fortfarande buggar i administrationen, tankevurpan av utvecklarna gör projektledaren gråhårig. Och mig med 🙁 Kl 09.00 – telemöte med Fortnox-konsult för kunds räkning. Jag kan inte annat än imponeras av Växjö-företaget som levererar...

Läs mer
Sida 6 av 30« Första...45678...2030...Sista »