Blogg

Meganews, en print-dinosaurie

Postad av den 28 jun, 2013 i Blogg

Meganews, gigantiska skrivare som levererar veckotidningar och magasin på print-on-demand. Nu är det verklighet. Med tv-journalisten Lars Adaktusson som vd rycker veckotidningsförlagen i det sista halmstrået med sina vikande upplagor. I gallerian Mood i Stockholm står nu den första “print-dinosaurien” och jag testade den. På 2 minuter fick jag senaste MacWorld i min hand. Jag måste erkänna att jag blev imponerad av kvaliteten. Men som fenomen är Meganews en dinosaurie som inte hör hemma i Sverige 2013. Låg digital relevans Veckotidningarna har inte lyckats på nätet,...

Läs mer

Google Analytics mäter snart ditt kylskåp

Postad av den 24 maj, 2013 i Blogg

Wednesday Relations konferens om Google Analytics blev fullsatt. 450 webbanalytiker fick en heldag med djupa kunskaper och handfasta råd, bl a från Google Analytics skapare Paul Muret. Google Analytics tar flera viktiga steg för att förbättra analysen av beteende och trafikkällor. Men det mest intressanta är Universal Analytics där man kan använda statistiken i vilken dator som helst med uppkoppling mot internet. Det gör det t ex möjligt att generera en kupong på hemsidan med en användarkod som butiksdatorn läser av – och vips blir köpet loggat i Google Analytics! Det är...

Läs mer

Ur en e-handlares vardag

Postad av den 23 maj, 2013 i Blogg

Från högt uppsatt chef inom detaljhandeln till operativ e-handlare.Vardagen ser minst sagt annorlunda ut idag för Anna Carlsson än för ett år sedan. –Jag har alltid velat bygga något eget och nu är jag där. Istället för strategi- och ledningsmöten handlar jobbet om att skriva produktpresentationer, fotografera, packa, skicka och allt möjligt däremellan.   Anna köpte Barnskobutiken.se vid årsskiftet, en etablerad e-butik med bra positioner i Google och en hyfsad orderingång. -Med mina kunskaper inom marknadsföring och detaljhandel tror jag att Barnskobutiken...

Läs mer

Mobilt levererar mer än dator-datorn.

Postad av den 11 apr, 2013 i Blogg

I fredags diskuterade vi affärsmöjligheter med mobilen tillsammans med Nerikes Allehandas annonsörer. Adeprimo, Nethouse, NA och jag gav våra bilder av de kommersiella möjligheterna med mobilt-sajter och appar. Vi är ju bara i början av de mobila gränssnittens tidsålder och det finns mycket att utforska. Ändå finns det flera bra exempel där faktiskt appar och mobilsajter börjar ta över i användarvänlighet. Ett exempel är Blocket. Deras iPad- och mobilapp tycker jag levererar mer i både tillgänglighet och upplevelse än dator-datorsajten. E-handel i mobilen var min punkt...

Läs mer

På fredag vidgar vi begreppet e-handel på Gamla Teatern.

Postad av den 3 apr, 2013 i Blogg

Med e-handel menar vi något man kan beställa och betala på nätet. Men det är ett slarvigt sätt att se på e-handel. Medan majoriteten av de rena webbutikerna dras med dålig lönsamhet så har aldrig elektronisk kommunikation betytt mer för affärslivet än vad det gör nu: – Storföretag som Volvo och Scania skulle knappast vara lönsamma utan elektronisk handel i sin försörjningskedja mot underleverantörer. – Begagnade bilar, motorcyklar och båtar – allt “förköps” på nätet innan handlaren får ett besök. – Skulle det vara möjligt att...

Läs mer

8 av 10 företag laddar besökaren fel i Google

Postad av den 17 feb, 2013 i Blogg

Tiden är förbi då vi skrev www när vi ville komma någonstans på Internet. Nu svarar Google direkt i adressfältet i webbläsaren och vi klickar på första bästa länken i sökresultatet. All tillgänglig webbstatistik visar att sökningar på företagets namn är den absolut vanligaste sökningen för att komma hemsidan. Krasst innebär det att företagets startsida är Google. Ur det perspektivet är det märkligt hur många företag med starka varumärken tycks vara helt oförstående inför att de “laddar” sina besökare i sökmotorerna. Min bedömning är att 8 av 10...

Läs mer