Blogg

Ur en e-handlares vardag

Postad av den 23 maj, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Från högt uppsatt chef inom detaljhandeln till operativ e-handlare.Vardagen ser minst sagt annorlunda ut idag för Anna Carlsson än för ett år sedan. –Jag har alltid velat bygga något eget och nu är jag där. Istället för strategi- och ledningsmöten handlar jobbet om att skriva produktpresentationer, fotografera, packa, skicka och allt möjligt däremellan.   Anna köpte Barnskobutiken.se vid årsskiftet, en etablerad e-butik med bra positioner i Google och en hyfsad orderingång. -Med mina kunskaper inom marknadsföring och detaljhandel tror jag att Barnskobutiken...

Läs mer

Mobilt levererar mer än dator-datorn.

Postad av den 11 apr, 2013 i Blogg
0 kommentarer

I fredags diskuterade vi affärsmöjligheter med mobilen tillsammans med Nerikes Allehandas annonsörer. Adeprimo, Nethouse, NA och jag gav våra bilder av de kommersiella möjligheterna med mobilt-sajter och appar. Vi är ju bara i början av de mobila gränssnittens tidsålder och det finns mycket att utforska. Ändå finns det flera bra exempel där faktiskt appar och mobilsajter börjar ta över i användarvänlighet. Ett exempel är Blocket. Deras iPad- och mobilapp tycker jag levererar mer i både tillgänglighet och upplevelse än dator-datorsajten. E-handel i mobilen var min punkt...

Läs mer

På fredag vidgar vi begreppet e-handel på Gamla Teatern.

Postad av den 3 apr, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Med e-handel menar vi något man kan beställa och betala på nätet. Men det är ett slarvigt sätt att se på e-handel. Medan majoriteten av de rena webbutikerna dras med dålig lönsamhet så har aldrig elektronisk kommunikation betytt mer för affärslivet än vad det gör nu: – Storföretag som Volvo och Scania skulle knappast vara lönsamma utan elektronisk handel i sin försörjningskedja mot underleverantörer. – Begagnade bilar, motorcyklar och båtar – allt “förköps” på nätet innan handlaren får ett besök. – Skulle det vara möjligt att...

Läs mer

8 av 10 företag laddar besökaren fel i Google

Postad av den 17 feb, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Tiden är förbi då vi skrev www när vi ville komma någonstans på Internet. Nu svarar Google direkt i adressfältet i webbläsaren och vi klickar på första bästa länken i sökresultatet. All tillgänglig webbstatistik visar att sökningar på företagets namn är den absolut vanligaste sökningen för att komma hemsidan. Krasst innebär det att företagets startsida är Google. Ur det perspektivet är det märkligt hur många företag med starka varumärken tycks vara helt oförstående inför att de “laddar” sina besökare i sökmotorerna. Min bedömning är att 8 av 10...

Läs mer

Polisen får stora A på Facebook.

Postad av den 3 jan, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Över 30.000 personer följer polisen Scott som skriver på Facebook för Polisen i Alvesta-Växjö. Att han nu är utsedd till Årets Kronobergare visar att myndigheten har hittat en bra kanal för att göra polisarbetet synligt och intressant för allmänheten. I skrivande stund finns det ett 70-tal Facebook-sidor för olika polisdistrikt, bara i Sörmland har polisen nio (!) lokala sidor. Precis som för alla sidor på Facebook så skiljs agnarna från vetet beroende på hur väl man lyckas prata med sina fans. Scott är exceptionellt skicklig och även i Haninge och i Värmland har man...

Läs mer

Den anti-digitala bokbranschen

Postad av den 1 jan, 2013 i Blogg
0 kommentarer

Med iPadens utbredning börjar svenskarna låna allt fler böcker digitalt. Läsupplevelsen är så bra att man snabbt uppskattar smidigheten. Men det finns hinder och det är både förlagen och en del av författarkåren som försöker vrida tillbaka utvecklingen. Belackarna står på båda sidor, precis som i musikbranschen.   Elib dikterar Elib är förlagens gemensamma produktionsbolag och plattform för e-böcker. På elib.se kan man dels köpa förlagens böcker för att läsa på sin iPad eller låna gratis från anslutna bibliotek. Bokbranschen har förberett sig bättre än...

Läs mer
Sida 8 av 30« Första...678910...2030...Sista »