Backa på kravet på GDPR-samtycke för besöksstatistik!

Kravet på samtycke för att ladda webbanalysscript är en riskfaktor som på sikt leder till ett sämre internet. Det är inte ovanligt att 30% av trafiken inte går att mäta om användaren först ska ge sitt samtycke. Det leder till osäkra beslut om hur webbplatsen ska utvecklas och om investeringar i marknadsföring är lönsamma eller ej.

Därför bör cookies som mäter webbtrafik och konverteringar klassas som förstapartscookies och ingå som nödvändiga cookies tillsammans med sådana cookies som behövs för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Hemsidesägarens analys av basal webbstatistik (antal besökare, antalet konverteringar, åldersgrupper osv) har inget med personuppgifter att göra, 99% av alla företag ägnar sig åt just det. Det är hur man ställer in analysverktygen och hur IP-adresserna lagras som är bekymret.

Även om det är Google Analytics har hamnat i skottgluggen så gäller samtycke även för mer integritetssäkra analysverktyg som Matomo.

Jag håller med om att man ska kunna frånsäga sig annonscookies och jag håller med om att Google ska utveckla ännu bättre integritetsfunktioner. Men själva mätningen av simpel besöksstatistik och konverteringar måste hållas utanför juristernas veton!

Med en korrekt uppsättning av Google Analytics finns inga risker för att den personliga integriteten är i fara – enligt mig. Det handlar mer om juristernas definition av personuppgifter än vad som är faktisk och praktisk verklighet.

Läs mer

Barbie får Google att se rosa!

Filmen kostade 140 miljoner dollar att producera, marknadsföringen 150 miljoner och premiärhelgen drog den in 350 miljoner. Vi talar om Barbie.Med en

Rulla till toppen