Tre orsaker till att digital marknadsföring blir dyrt och dåligt och 15 insikter som kan göra dig bättre.

Det finns tre orsaker till att digital marknadsföring blir dyrt och dåligt:

  1. Du anstränger dig inte för att testa och utveckla nya budskap och kanaler.
  2. Du känner dig rätt nöjd och utforskar inte om det finns mer att ta.
  3. Du skapar inga riktiga värden för besökaren i kampanjerna.

Om digital marknadsföring hade varit enkelt så hade alla lyckats. Men efter rätt många års erfarenhet i förarsätet tillsammans med sajtägare och digitalbyråer så har det fastnat några insikter. Jag vill poängtera att det är mina insikter, andra har säkert fler och andra men här är mina 15:

  1. Frestas inte att jaga snabba resultat, det blir dyrt och dåligt. Börja mjukt och öka.
  2. Månadsrapporter är värdelösa. Lägg in resultaten i Excel och jämför över tid.
  3. Var noga med ditt innehåll du publicerar. Det ska inspirera och svara på de frågor användarna har om din produkt eller tjänst.
  4. Glöm inte bort ditt varumärke. Tänk 60/40 i konverterande kampanjer och varumärkeskampanjer.
  5. Om din digitalbyrå kan konvertering men inte varumärkeskampanjer, addera en byrå som kan det sistnämnda.
  6. Sociala medier är bra och kostnadseffektivt om du står ut med lite berg-och-dalbana i resultaten.
  7. Google Ads tuffar på bra om du har tydliga konverteringar. Men mät hela tiden vilket tillskott det ger i besökare och konverteringar.
  8. Organiskt sök är basen i digital marknadsföring. Funkar bäst om du är lokal eller unik.
  9. Ett effektivt SEO-arbete följer en strategi om att ”ta sökningar” och skapa innehåll som på riktigt svarar på användarnas frågor.
  10. Låt 15% av din marknadsföringsbudget gå till att prova nya kanaler och format. Det är så du kommer framåt i hård konkurrens.
  11. Använd gärna Chat GPT för att ta fram ett bra innehåll. Ett bra verktyg om du vill göra texten lättläst, få mer vetenskaplig höjd, vill korta ner eller utöka innehållet.
  12. Nyhetsbrev är i regel bra och bidrar till att vara top-of-mind.
  13. Följ några få nyckeltal i din webbstatistik, drunkna inte i alla möjligheter.
  14. Håll koll på vilket tillskott din betalda marknadsföring ger jämfört med organisk trafik.
  15. Skaffa ett bollplank vid sidan av din digitalbyrå.

Läs mer

Barbie får Google att se rosa!

Filmen kostade 140 miljoner dollar att producera, marknadsföringen 150 miljoner och premiärhelgen drog den in 350 miljoner. Vi talar om Barbie.Med en

Rulla till toppen