Barbie får Google att se rosa!

Filmen kostade 140 miljoner dollar att producera, marknadsföringen 150 miljoner och premiärhelgen drog den in 350 miljoner. Vi talar om Barbie.
Med en sanslös matta i marknadsföring där till och med Googles startsida förvandlas till rosa stjärnhimmel där man googlar ”Barbie”.

Men om vi backar lite så har företaget bakom Barbie (Mattel) haft en enorm draghjälp av sociala medier. Figuren Barbie som lanserades redan på 50-talet har hunnit med att vara astronaut, designer, ballerina, modell. Därför finns det enormt mycket innehåll och stories om Barbie – som klippt och skuret för plattformar där målgruppen finns.

2004 gjorde Ken slut med Barbie men 2011 blev de ihop igen med en enorm viral succé och med Match.com som samarbetspartner.

Barbie har fått möjligheten att växa i olika socialamedie-profiler: På LinkedIn är hon entreprenör-Barbie och på Instagram fashion-Barbie.

Ja, man kan lära sig mycket av Mattels strategi att bygga varumärken med innehåll och storytelling men också deras förmåga att attrahera samarbetspartners. Som t. ex. Google även om det säkert inte varit gratis.

Läs mer

Rulla till toppen