Googels AI-översikt i sökresultaten gör att man i många fall inte behöver besöka hemsidan där informationen finns. Hemsidor som är uppbyggda som informationssidor som ger besökaren svar på frågor, kommer drabbas hårt av detta.
Pew Research skriver i en rapport från 22 juli att de som klickar på en länk i sökresultatet minskar med 50% om det finns en AI-sammanfattning.
Vi kommer få se dramatiska förändringar av surfbeteendet framöver när AI blir en naturlig del av vardagen för att få svar på sina frågor istället för att klicka på länkar i sökresultatet. Det i sin tur kommer påverka hur vi mäter värdet av våra hemsidor och vårt innehåll.
En ny och naturlig mätpunkt är i vilken grad mitt innehåll dyker upp i AI-översikten med relevanta länkar och hur mina konkurrenter agerar. Men det är flera faktorer man bör ta hänsyn till:
För det första är det långt ifrån alla sökningar som genererar en AI-översikt. Enligt Pew Research är det var femte sökning. Det behövs oftast en konkret fråga i Googles sökruta med mellan 5-10 ord för att ge en AI-översikt och länkarna förändras med ordvalen.
För det andra så återspeglar inte AI-översikten det organiska sökresultatet. Om det finns en myndighet som besvarar frågan så tenderar Google att prioritera den i AI-översikten trots att den kommer långt ner organiskt. Det ställer saker på ända för privata aktörer med relevant innehåll. Vi kan bara hoppas på en förändring där.
För det tredje så kommer Chat GPT in i bilden då vi börjar ana ett beteende där en del överger Google och istället använder Chat GPT-appen som sökmotor. Och även där behöver vi ha koll på hur vårt eget och våra konkurrenters innehåll svarar vid sökningar.
Domedagsprofeter skanderar att hemsidans tid är förbi. En av dessa är nyhetssajterna som kan förlora betydande annonsintäkter.
Även om AI kan göra själva hemsidan överflödig i framtiden så måste någon skapa relevant innehåll. Det är inte alls säkert att informations-hemsidor som i första hand är till för att svara på en konkret fråga är värt att mäta i termer hur många besökare hemsidan har. Det vi kan hoppas på är att Google Analytics i framtiden kan visa siffor på hur vårt innehåll hanteras i AI-översikter och vanliga AI-tjänster som Chat GPT. Risken är annars att vi går fel väg med innehållet, att det blir mindre relevant, vilket även AI-tjänsterna får lida för.
Roger Elverskog