-Chat GPT kan ställa hela läroplanen på ända. Hur ska jag kunna motivera mina elever att skriva ett hemarbete med egna ord?
Min son Anton går sista terminen på lärarprogrammet. Jag visade honom den färska AI-tjänsten ChatGPT som skriver fullödiga texter utifrån en fråga eller nyckelord.
Vi tog en typisk skrivuppgift från mellanstadiet som exempel:
”Skriv en faktatext om elefanter”.
-Det är ju helt sjukt! Det är hög nivå på den här texten…
Vi provade att stoppa in andra parametrar som ”Skriv texten mer akademiskt” och då blev det hög gymnasienivå på två sekunder. Vi provade ”Skriv texten som en mellanstadieelev” och texten blev just som ett barn skulle kunna formulera sig.
-Jag har faktiskt ingen bild av hur skolan ska tackla det här. Konsekvensen kan ju bli att skrivinlärningen blir helt annorlunda i framtiden, kanske med mer kontroll. För varför ska någon behöva lära sig skriva på avancerad nivå när det finns sådana här verktyg?
Läsinlärningen lär inte drabbas på samma vis.
Ja, skolan har kanske den största utmaningen när texter till skrivarbeten och uppsatser blir en ickefråga. Men domedagsprofeter skanderar också om att arbetsmarknaden kan ritas om; Journalister, copywriters och informatörer kommer bli ifrågasatta om deras arbete är deras eget eller skapat av en robot.
Men vi övriga kan fortsätta att njuta av att julklappsrimmen blir roliga, arbetsansökan blir proffsig, och kärleksdikten till sin fru blir tårdrypande.
Så testa ChatGPT och fundera på själv hur det kommer att förändra samhället. Men det kanske viktigaste av allt: ChatGPT är den första begripliga tillämpningen av AI som alla kan relatera till. Vad händer härnäst och hur kommer AI att förändra och förnya?