E-handelsgiganterna i öst

Postad av den 30 jul, 2013 i Blogg | 0 kommentarer

Kineserna är sedan forntiden ett handelsfolk och att de nu råkat bli skickligast i världen på e-handel går många förbi. Med en omsättning på 40.000 USD per sekund och en tillväxt på 22% (jämför Sveriges 15%) har Kina tagit tätposition inom e-handel. Den inhemska marknaden är enorm men det görs nu också stora ansträngningar för att komma ut internationellt.

Alibaba en sannsaga
Entreprenören Jack Ma har sedan 1999 byggt e-handelskoncernen Alibaba Group som omsätter över 160 miljarder USD, mer än Amazon och eBay tillsammans. Kina består av miljontals små entreprenörer som Alibaba byggt sina framgångar kring. Konceptet påminner mycket om eBay eller om man så vill Blocket-butiker.

Alibaba.com har funnits i 15 år och är en ren partihandelssida. Här handlar t ex många svenska företag inom presentreklam sina produkter.
Taobao.com  är Kinas motsvarighet till Blocket och topp 20 i världen när det gäller antal besökare. Med 800 miljoner produkter är det Kinas mest kända e-handelsportal.
Aliexpress.com är relativt ny och är Alibabas internationella satsning mot konsumenter Ryssland, USA och Europa.
Tmall.com riktar sig till kineserna och profilerar sig med äkta varumärken till skillnad från t ex Taobao och Aliexpress som mest innehåller inhemska kopior.

Betalningslösning med högt konsumentskydd
Alibaba Group äger också Kinas mest använda betalningslösning Alipay som redan har passerat Paypal i omsättning. Alipay låter konsumenten bekräfta att de är nöjda med produkten innan säljaren får pengarna utbetalda. Är det till och med  ett bättre skydd för konsumenten än EU:s lagstadgade ångerrätt?

Marsch in i väst
Med hjälp av Google Translate översätts hela Aliexpress och priserna är i vissa fall mycket låga. Men ska det gå riktigt till ska man betala både moms och tull på varorna i Sverige, då försvinner oftast hela vinsten. Men små ordrar under 500 kr, i inte allt för stora paket, brukar slinka igenom svenska tullen.
Konsumenterna i de forna ryska republikerna handlar mest, det syns på recensionerna. Överlag är kunderna rätt nöjda även om det förekommer att inga varor dyker upp överhuvud taget.

Konceptet påminner om eBay och därför finns det väldigt mycket dubletter bland de hundratusentals varorna. Sökfunktionen och översättningen är under all kritik men produkterna är väl beskrivna och det märks tydligt att handlarna har ansträngt sig för att anpassa sig till väst.

Jag köpte en del tillbehör till min bil och responsen var blixtsnabb med frågor om årsmodell och färg. Aliexpress skickar bekräftelser när ordern är packad och köper man fraktfritt kan det ta upp till två månader att få varorna. Men det finns fraktalternativ på 5 dagar till Sverige om man vill betala 300 kr för att få ett par sportskor med DHL express.

Fraktfritt
Hur sjutton klarar 50% av handlarna på Aliexpress att skicka fraktfritt till hela världen? I stort sett all konfektion och fritidsartiklar har frakten i priset. Även om det tar lång tid att få varorna så är det här en krigsförklaring till Amazon och eBay. Om det inte är en tillfällig kampanj så kan man förstå att Aliexpress kan bli en tuff konkurrent till europeisk e-handel om inte länderna blir mer noggranna med moms och tull.

Socialt
Hur står det till de sociala nätverken och sökmotorerna i Kina då? Det är en helt annan historia minst lika intressant. Även om censuren motat bort både Facebook och Google så håller Kina hög klass inom både sociala nätverkstjänster och sök. Om ni tror att Facebook är världens största sociala nätverk så tror ni fel. Det är kinesiska motsvarigheten QQ. Och även de är på väg ut internationellt!

Dominerar Kina Internet om 5 år? Ambitionen verkar finnas, kraften finns definitivt och frågan är om vi i väst kan stå emot.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *